Академія української преси провела дослідження за участю вчених Інституту соціології НАН методом контент-аналізу новин прайм-тайму (19:00-23:00) семи провідних українських телеканалів – «Інтер», «1+1», «Україна», СТБ, ICTV, UA:Перший та 5 канал.
Тенденції новин прайм-тайму за лютий 2019 року:
На другому тижні лютого 28% повідомлень новинних програм стосувалися політичних подій в Україні (у лютому 2018 – 32%, у лютому 2017 – 40%). На ICTV їх - 52%, а найменше на 1+1 – 27%.
Увага до виборів-2019 залишається на рівні попередніх (18% всіх повідомлень про Україну, 2014 року – 18%). Найбільша на Інтері (27%), каналі “Україна” (26%) , ICTV – 25%, найменша на 1+1 (9%) та Першому – 5%.
Більш за всіх висвітлювалися передвиборчі кампанії Ю.Тимошенко – 3,3% усіх повідомлень, О.Вілкула (2,7%), П.Порошенко (2,2%), О.Ляшко (2%), А.Гриценко (1,1%).
В усіх новинах тижня згадувалися 15 кандидатів на президентську посаду (34% від зареєстрованих). Серед усіх згадувань про кандидатів (156) найбільша частка уваги була у П.Порошенко – 32%, у
Ю.Тимошенко - 17%, О.Ляшко - 10%, О.Вілкула - 10%, А.Гриценко - 8%, Ю.Бойко - 6%, В.Зеленського - 6%.
Тільки в позитивному і нейтральному контекстах повідомлялося про Ю.Бойко і (31% позитивних серед усіх згадувань про політика) О.Вілкула (8% позитивних), тільки в нейтральному контексті говорилося про А.Гриценко, І.Киву, С.Таруту. Окрім позитивного і нейтрального в іронічному і негативному контекстах згадувались В.Зеленський (16%), Ю.Тимошенко (7%), П.Порошенко і О.Ляшко – по 5%.
Синхрон кандидатів склав 3342 секунди. Частка синхрону у П.Порошенко - 28%, О.Вілкула (19%), О.Ляшко (16%), Ю.Тимошенко (12%) Ю.Бойко 11%, А.Гриценко 4%, С.Капліна 3%, В.Зеленського – 2%.
Найчастіше згадуються програмні тези Ю.Тимошенко (2.9%) і О.Вілкула – 2.6%.
На Першому є тільки синхрон І.Киви, на 5-му – тільки синхрон П.Порошенко. На ICTV найбільший синхрон у Ю.Тимошенко (84 сек.), на 1+1 у В.Зеленського (50 сек), на каналі “Україна” у О.Вілкула (464 сек.), на Інтері у Ю.Бойко (378 сек.), на СТБ у О.Вілкула (116 сек.) і П.Порошенко – 114 сек.
Внутрішня державна політика (11%, 23%), соціальна сфера (11%, 15%), злочинність (15%, 6%), війна на Сході (8%, 10%), вибори президента (13%, 5%), міжнародні відносини (12%, 5%),– найчастіше згадувані головні та додаткові теми повідомлень. Частка репортажів про боротьбу з корупцією як головна і додаткова теми залишається на рівні лютого минулого року – 6%.
Серед конкретних подій у новинах тижня найчастіше повідомлялось про культуру і спорт – 11%, війну на Сході (10%), кримінал, ДТП, пожежі – 6%, справу В.Мангера (6%) і справу У.Супрун – 5%.
З боку України серед учасників збройного конфлікту найбільша увага до держави та її органів – 20% (у лютому 2018 - 7%), ЗСУ – 12% (12% у лютому 2018). З боку іншої сторони – до Росії та її керівних органів - 12% (8% у лютому 2018). Мінські угоди згадувалися у 5% повідомлень, (3% у лютому 2018), Нормандській формат практично не згадувався (0.2%, у лютому минулого року – 0.4%). Ініціатива щодо миротворців ООН на Донбасі обговорювалася як і у 2018 – 1%.
20% повідомлень в цілому були з декількома точками зору (у лютому 2018 – 15%). Найбільше їх на Першому − 33%, а найменше на “Україні” (10%) та ICTV – 11%.
У презентації скандальних чи неоднозначних подій частка повідомлень з декількома точками зору помітно
зростає; наприклад, «Справа У.Супрун» – 77%, «Монетизація субсидій» – 67%, «Церковні протести» – 67%.
Увага до політичних партій, політичних персон, політичних інститутів склала відповідно 20%, 41%, 78% (у лютому 2018 – 19%, 36%, 78%). Серед політичних інститутів найчастіше згадуються силові відомства – 34% (у лютому минулого року 33%), Суд і судова система – 21% (минулого року 17%), Президент і місцеві органи влади – по 13%. Сумнівні та негативні оцінки найчастіше адресовані Конституційному і Верховному судам – 50% та місцевим органам влади – 33% (у 2018 році – 21%).
Лідерами уваги до політичних організацій у новинних програмах лютого є Радикальна партія О.Ляшка - 6%, Батьківщина – 3%, Опозиційна платформа – За життя – 2%. Радикальна партія О.Ляшка оцінювалася найбільш позитивно – 6%, а найбільш негативно Влада – 1.5%.
Серед політиків увага найбільша до П.Порошенко – 9% (у лютому минулого року 8%), В.Мангера і У.Супрун – по 6%, Ю.Тимошенко, В.Гройсмана, І.Мосійчука – по 5%. Найчастіше критично оцінювалися І.Коломойський – 100% іронічних і негативних оцінок, В.Мангер 64% таких оцінок, Є.Рищук – 50%, У.Супрун 47% (50% у лютому минулого року).
У новинах другого тижня лютого найбільша частка синхрону у П.Порошенко (897 сек.) – 13% усього синхрону політиків, О.Вілкула (644 сек.) – 9%, О.Ляшко (548 сек.) – 8%, В.Гройсмана (420 сек.), Ю.Тимошенко (415 сек.), У.Супрун (412 сек.) – по 6%.
Розподіл уваги до елементів політичної конфігурації влади в новинах становить: правляча коаліція – 43%, демократична опозиція – 25%, опозиція – 10%, інші – 22% (у лютому минулого року 47%, 15%, 10%, 28%). Найбільша увага до опозиції на Інтері та каналі “Україна” – по 17%, а найменша на Першому – 3%. Синхрон розподілений наступним чином: правляча коаліція – 40%, демократична опозиція – 24%, опозиція – 22%, інші – 14% ( у лютому 2018 року відповідно – 41%, 16%, 27%, 17%). На Першому немає синхрону Опозиції, а частіше і довше висловлювалися Інші, на каналі “Україна” найбільша частка синхрону Демократичної опозиції – 35%. На Інтері більше, аніж на інших каналах, надавалося слово Опозиції – 37%. 5-й канал віддавав перевагу представникам Правлячої коаліції – 55% синхрону.
Серед політичних партій найвища увага до представників Блоку П.Порошенка – 25% (у лютому 2018 – 27%), працівників центральних органів влади – 15% (у лютому 2018 – 10%), Радикальної партії О.Ляшка – 10%, Народного фронту і Батьківщини – по 6%, Опозиційної платформи – За життя – 5%, Опозиційного блоку – Партія миру і розвитку – 4%, партії Слуга народу і Громадянської позиція – по 3%.
Найбільша частка синхрону разом у Президента і представників Блоку П.Порошенка – 29%, (у лютому 2018 – 23%), Радикальної партії О.Ляшка – 11%, Опозиційного блоку – Партія миру і розвитку – 10%, Опозиційної платформи – За життя – 8%, Батьківщини – 6%, Громадянської позиції – 2%, партії Слуга народу – 1%. У представників Радикальної партії О.Ляшка найбільша частка синхрону на каналі “Україна” – 24% (в середньому 11%), Батьківщини на СТБ – 10% (в середньому 6%), Опозиційної платформи – За життя на Інтері – 25% (в середньому 8%), Опозиційного блоку – Партія миру і розвитку на каналі “Україна” – 26% (в середньому 10%).
Усю детальну інформацію за наведеним дослідженням Ви можете знайти на сайті АУП www.aup.com.ua
Проведення моніторингу стало можливим завдяки фінансовій підтримці Посольства Великої Британії в Україні в рамках проекту “Моніторинг українських телевізійних новин під час президентської виборчої кампанії», який виконує Академія української преси. Погляди, висловлені в матеріалах належать їх авторам і можуть не збігатися з офіційною позицією Уряду Великої Британії.