Різке зниження стандартів новин напередодні виборів
Тематика програм. У третій тиждень травня 61% повідомлень новинних програм стосувалися політичних подій в Україні (на другому тижні травня 59%, у квітні 63%, у лютому 39%). Найбільше їх на Новому каналі – 83%, найменше – на Першому національному та СТБ – 55-56%. Вдвічі зросла увага до виборів президента України – це найчастіше згадувана основна тема повідомлень (18%, на другому тижні 9%). 16% – це внутрішня державна політика, діяльність органів влади (у другий тиждень травня 30%, у квітні 40%, у лютому 39%, у грудні минулого року 64%). Найчастіше в новинах говорилося про події на Сході країни (9%), вибори президента (8%), відносини Росія - Україна – 7%. Частка репортажів із східних областей склала 43% новинного потоку (тижнем раніше 45%, у квітні 40%). Увага до виборів. в Президента у цілому (як основна, так і додаткова тема) становить 31% (тижнем раніше 18%, у квітні 13%), найбільше таких повідомлень на ICTV (49%) та TVI (44%), найменше на Новому каналі – 20%. Якщо вибори є головною темою, то у 9% випадків говориться про легітимність виборів, а у 1% - про нелегітимність (у 90% випадків про легітимність не згадується). Якщо вибори є додатковою темою, то у 9% повідомлень говориться про легітимність, у 3% - про нелегітимність. Стандарти подання новин.11% повідомлень в цілому були з декількома точками зору (на другому тижні травня 12%, у квітні 21%). Найбільше їх на 1+1 – 15%, СТБ – 14% та Інтері – 13%. 15 головних подій обговорювалася в новинах третього тижня травня з різних позицій (на другому тижні і у квітні по 18, у лютому 20). Переважно неоднозначно оцінювалися арешт російських журналістів та відносини з Росією. Політичні інститути, партії та персони. Увага до політичних партій, політичних персон та політичних інститутів склала відповідно 32%, 42%, 75% (на другому тижні травня 35%). Серед політичних інститутів найчастіше згадуються силові відомства – 37% (тижнем раніше 33%, у квітні 35%, у лютому 27%). Сумнівні та негативні оцінки найчастіше адресовані Верховному суду (33%) та Верховній Раді – 21% (тижнем раніше силовим відомствам та місцевим органам влади – по 19%, у квітні Верховному суду – 53% та Конституційному суду - 44%, у лютому Судовій системі – 24% та Кабінету міністрів – 47%). Позитивні оцінки переважно отримувала “Україна” – 18%. Політичні інститути найкритичніше оцінювали новини Інтера – 20%. Рейтинг уваги. Лідерами уваги новинних програм травня є ДНР (8%), Нова влада та ЦВК – по 5% (на другому тижні травня ДНР (11%) Нова влада і Партія Регіонів – по 6%, у квітні Нова влада – 10% і Партія Регіонів – 7%). Про ЦВК говориться позитивно, про ДНР – переважно негативно. Найбільшу увагу новинні програми приділили О.Турчинову та А.Яценюку – по 6% (тижнем раніше О.Турчинову – 8% та А.Яценюку – 6%, у квітні А.Яценюку та О.Турчинову – по 8%, у лютому В.Януковичу – 16% та А.Яценюку – 6%). Про С.Арбузова повідомлялося виключно у сумнівно-негативному контексті, переважно в такому контексті про В.Януковича (63%) та Е.Гурвіца – 57%. 24% усіх згадувань про політиків – це про представників ВО “Батьківщини” (тижнем раніше 20%, у квітні 24%, у лютому 19%, у грудні 15%), 11% - про політиків з ПР (на попередньому тижні 20%, у квітні 20%, у лютому 31%). 6% - це увага до екс-керівників країни, 5% до представників “антимайдану/федералістів” (тижнем раніше 9%, у квітні 4%). В цілому увага до представників влади у 3.8 більша за увагу до опозиції – 50% проти 13% (на другому тижні травня у 2.3 рази, у квітні у 2.4 рази більша, у лютому у 2 рази більша). Пряма мова в новинах. Напередодні виборів синхрон тільки тих політиків, які говорили в ефірі більше 50 сек., склав 11700 секунд. Найбільша частка синхрону у А.Сенченко (7%), О.Черненко (7%) та А.Яценюка – 6% (тижнем раніше у О.Турчинова (8%), А.Магери (7%) та А.Яценюка – 6%). 21% синхрону належить позапартійним представникам виконавчої влади. В цілому частка коментарів та повідомлень представників влади у 4.1 рази більша за частку прямої мови тих, хто належить до опозиції - 62% проти 15% (на другому тижні травня у 2.3 рази більша, у квітні у 2.6 рази більша, у лютому у 1.6 рази, у грудні минулого року у 3.1 рази). 30% – це пряма мова в ефірі членів фракції та партії ВО “Батьківщина” (тижнем раніше 23%, у квітні 21%, у лютому 24%, у грудні 13%). 15% – представників Партії Регіонів (на другому тижні травня 18%, у квітні 21%, у лютому 28%, у грудні 49%). Рейтинг уваги до кандидатів у Президенти. Увага до кандидатів на президентську посаду на третьому тижні травня 10%, тижнем раніше 13%, у квітні 16%, для порівняння – у листопаді 2009 було 31%. Серед кандидатів у президенти найчастіше згадувалися П.Порошенко та Ю.Тимошенко – по 4%, а також С.Тігіпко – 3%. Негативні і сумнівні оцінки стосувалися П.Симоненко (36%), Ю.Тимошенко (12%), А.Гриценко (11%) (тижнем раніше П.Симоненко – 35% та А.Гриценко – 13%, у квітні О.Царьов (64%), П.Симоненко (43%) та Д.Ярош – 40%). Найчастіше, як і попереднього тижня, згадувалася програма П.Порошенко. Синхрон кандидатів у Президенти. У квітні-травні синхрон кандидатів поступово зростав: з 1743 сек. у квітні до 1934 сек. на другому тижні травня і до 2081 сек. на третьому. 11 кандидатів мали синхрон в новинах другого тижня травня (тижнем раніше 11, у квітні 14). Частка прямої мови найбільша у М.Добкіна – 24%, П.Порошенко – 23%, Ю.Тимошенко – 19% (попереднього тижня у П.Порошенко – 20%, Д.Яроша – 17%, П.Симоненко - 14%, у квітні у П.Порошенко (21%), Ю.Тимошенко (16%) та М.Добкіна – 15%). 11 кандидатів мали синхрон на ТРК “Україна”, 9 – на Інтері. На каналі 1+1 синхрон мав тільки В.Рабінович, на Новому каналі тільки В.Рабінович та С.Тігіпко, на TVі тільки П.Порошенко і П.Симоненко. Проведення цього заходу стало можливим завдяки підтримці Посольства Великої Британії в Україні. Контент-аналіз здійснювався Академією Української Преси (АУП) за участі вчених Інституту соціології НАН України. Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу. Результати дослідження є відповідальністю Академії Української Преси та необов’язково відображають точки зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз Нетворк. Дослідження та опитування фінансується Посольством Великої Британії в Україні, Міжнародним фондом "Відродження" та Програмою У-Медіа. Погляди та висновки, викладені у цьому звіті, належать авторам. Контакти: Юлія Гуза, офіс-менеджер АУП
|