25-28 квітня 2017 року Академія української преси за підтримки DW Akademie провела 4-денний тренінг з підготовки тренерів з медіаграмотності, який відбувся в Полтаві.
Тетяна Іванова, тренер, медіаексперт, доктор педагогічних наук, професор, керуючий партнер Академії української преси провeла пeршу навчальну сeсію для майбутніх трeнeрів з мeдіаграмотності. Спілкування відбувалося у крeативній та інтeрактивній формі з малюнками, прeзeнтаціями, командною роботою. Учасники отримали цінні поради про тe, що в аудиторії важливо забeзпeчити живe спілкування, працювати з учасниками адрeсно, здійснювати поділ групи. Крім того, зауважила трeнeр, знання психології комунікації, спeцифіки засвоєння інформації, тeхніки маніпуляцій та eфeктивного навчання є обов’язковим для провeдeння заходів. Учасники дізналися про роль інтерактивних методів в процесі проведення тренінгу з медіаграмотності та особистість тренера.
Другий день роботи майбутніх тренерів з медіаграмотності в Одесі було присвячено формуванню навичок критичного мислення під керівництвом тренерки Олени Тараненко, завідувачки кафедри журналістики Донецького національного університету імені Василя Стуса. Проаналізувавши приклади маніпуляцій та пропагандистських меседжів сучасної війни смислів у медіа, учасники заглибилися в складні, але надзвичайно цікаві технології декодування телевізійної інформації. Показовими прикладами стали новинні сюжети провідних українських телеканалів, присвячені ситуації в Авдіївці, зроблені на початку лютого 2017 року. Їх порівняння продемонструвало і залежність смислів від політики каналу, від його власника та редакційної стратегії, і коди формування ціннісних орієнтирів аудиторії, і маніпуляції символами, емоціями та узагальненнями. Здавалося б, відомі і непомітні речі відкривалися в новому ракурсі, учасники навчалися протидіяти автоматизму сприйняття телевізійної інформації. І якщо подолання упередженого стереотипного ставлення до інформації виявилося нелегким процесом, то що вже й казати про власні упередження, які ми часто не здатні не тільки проаналізувати чи змінити, але й навіть помітити. Учасники тренінгу практикували такий аналіз, створювали проекти газет і сайтів різної адресації, моделюючи інформацію, в ігровій формі впевнилися в неможливості 100% повної і точної передачі інформації від комуніканта до комуніката. Практичні вправи, ігрові форми поглибленого знайомства та медіаосвіти, плідний обмін тренерським і викладацьким досвідом перемежовувалися з теоретичним навчанням, палкими та зацікавленими були дискусії та полеміка, через які народжувалася істина медіаграмотності.
Третього дня в рамках тренінгу з учасниками працював Артем Бабак, тренер з фактчекінгу, редактор, фактчекер в проекті StopFake, який також займається антикорупційними розслідуваннями. У ході другого дня навчання тренер дав учасникам інструменти для перевірки інформації, ознайомив з основними моментами розвитку процесу фейкотворення в Україні та світі й боротьби з цим явищем.
Останнього дня з майбутніми тренерами працював Сергій Штурхецький, медіатренер, журналіст, викладач Національного університету “Острозька академія”. Рефреном під час четвертого дня заняття звучали запитання щодо правил інформаційної безпеки (медіа -гігієни). Разом з тренером надзвичайно креативна група учасників та учасниць тренінгу змогла дійти до кількох важливих висновків. Насамперед, це те, що кожна людина має напрацювати свій інформаційний протокол безпеки самостійно. Потрібно вирішити, що робити під час тролінгової атаки в соцмережах, виявленні фейкової інформації в медіа тощо. А для формування таких правил, такого протоколу , безумовно, потрібно знати технології створення неправдивої інформації, фейкових акаунтів у соцмережах.
Академія Deutsche Welle є провідною організацією Німеччини для розвитку міжнародних засобів масової інформації. Консультанти і тренери підтримують вільні і незалежні медіа з 1965 року. Організація пропонує міжкультурні та професійні навчальні семінари, програми і стажування для майбутніх журналістів. DW Академія також розробила магістерську програму «Міжнародні Медіа Студії», яка поєднує у собі навчання з розвитку ЗМІ, управління медіа, журналістики та комунікації.