«Вишенька на торті»: дидактика інтерактиву

26-28 серпня поблизу м. Рівне відбувся черговий тренінг з основ медіаграмотності для педагогів, керівників освітніх та директорів науково-бібліотечних закладів. Організатори заходу Академія Української Преси за підтримки USAID «Медійна програма в Україні», яка виконується міжнародною організацією Internews.

Враховуючи те, що учасники – самі достатньо досвідчені тренери-методисти, розробники авторських ігрових методик, йшлося про дидактику, педагогічну майстерність організації і проведення ділових/рольових ігор у тренінгу. Відомо, що кожний педагогічний метод має свої т. зв. «закони і принципи» застосування. Особливо це стосується такого важливого інтерактивного методу впливу, як гра. З огляду на велику популярність тренінгів, ми застосовуємо ігри і різноманітні вправи, як кажуть «наліво й направо». Але чи робимо ми це професійно? Чи, називаючи себе «тренером», після однієї-двох лекцій з цієї теми, ідемо до ЛЮДЕЙ? Що хочеться відзначити, у зв’язку з цим, і чого варто, на наш погляд, уникати при використанні інтерактиву.

 

Перше: плануючи інтерактив у тренінгу, тренеру дуже важливо діагностувати вихідний рівень (актуальну проблему) сформованості тієї чи іншої навички в учасників групи. Будь-яка гра/методика повинна проходити у три етапи: вихідна діагностика навички – конкретна ціль та задача, які вона вирішує  і….тестування результату.

Друге: будь-який професійно організований інтерактив – це завжди робота за гіпотетичним сценарієм тренера, до якого він має бути готовим. Він не тільки «диригент», але і своєрідний кризовий менеджер освітнього простору. Ціль і навичка, які хоче сформувати тренер, мають бути вилучені та сконструйовані з наявного досвіду учасників, який вони демонструють. Гра  немов «вплітається» в канву тренінгу, а не нав’язується, спускаючись зверху. Будь-яка гра провокує і запускає рефлексію. Оскільки учасники грають не заради гри. Їм важливий професійно-організований шеринг, дебрифінг, спільний з тренером аналіз. А вони, повірте, у тисячі проведених тренінгів – завжди різні.

І третє, проблема в тому, що інтерактиву у тренінгу стало забагато, а дидактики і педагогічної майстерності, на жаль, замало. І бігають-стрибають наші учасники… І все у нас дуже яскраво, весело і емоційно. І тут би важливо у кількості методик не розгубити їх цілепокладання та якість. Хоч би не загратися… не забути про розумний баланс теорія-рефлексія-практика. Адже будь-який інтерактив – це дуже контекстно та адекватно підготовлена тренером «родзинка»…; її не має бути забагато, вона не повинна бути солодощавою… Інтерактив  - це ЗАСІБ, але не ЦІЛЬ для досягнення педагогічних цілей, це «вишенька» на «торті» пізнання проблеми, формування установок, мотивації, цінностей, одним словом  всього того, що ми називаємо особистісно-набутим знанням.


Проведення цього заходу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю Академії української преси та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

«Мультимедійне онлайн-медіа «АУП-info»
(ідентифікатор в Реєстрі суб’єктів у сфері медіа: R40-00988)
envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right