Виклики цифрового простору: соціальні мережі, верифікація та фактчекінг

31 жовтня – 2 листопада 2019 року відбувся перший із серії тренінгів для тренерів з медіаграмотності 2-ї посиленої фази. Організатором заходу є Академія української преси за підтримки DW Akademie.

Інтернет дає не тільки можливість для розвитку здібностей, покращення знань та розширення кола інтересів, але й містить у собі реальні загрози. Соціальні мережі досить сильно впливають на будь-яку особистість та на процес формування поведінки. Інформація в Інтернет-мережі є не перевіреною й ніхто не несе відповідальності за сприйняття спаплюженого контенту. Так випливають ФЕЙКИ та МІФИ, які стають недостатньо організованою та керованою інформацією. Чим може обернутися таке негігієнічне споживання контенту та де шукати протидію?

«Аналіз діяльності в інтернет-мережі дозволяє відобразити її зміст у вигляді структури, яка включає в себе ряд взаємопов’язаних компонентів: комунікаційний, ціннісний, пізнавальний та поведінковий. Серед трендів, які з’явились останніми роками, велике значення має перевірка достовірності даних, фактів, опублікованої інформації, поширеної у медіа чи соціальних мережах. Для позначення цього явища використовують терміни «фактчекінг», «верифікація». Нерідко ці поняття плутають і вживають не за призначенням. У сучасному світі, перевантаженому інформацією, коли кожен учасник комунікативного процесу є творцем інформації, дуже важко відрізнити реальну фактичну подію від створеної навмисно чи перекрученої людьми або ботами. Професійну журналістику відрізняє саме оперування достовірними даними та фактами, перевіреними усіма можливими способами», — зауважив Віктор Пічугін, голова «Громадського Телебачення Харків».

В український медіапростір фактчек, як тренд розслідувань, увійшов досить стрімко. У першу чергу, це було пов’язано з хвилею антиукраїнської пропаганди, яка швидкими темпами наповнювала інформаційні потоки фейковими і відверто брехливими повідомленнями.

«У процесі використання соціальних мереж для спілкування у віртуальному просторі, що становить собою комунікаційний компонент, відбувається вплив на наші комунікативні процеси. Спілкування у соціальних мережах створює особливий простір (віртуальна реальність) з характерним для нього видом спілкування, де виникають нові правила та закони. Таким чином, ми починаємо сприймати віртуальну реальність як правду. В таких ситуаціях головне — не забувати про фактчекінг», — вважає Олександр Гороховський, медіатренер, керівник фактчек-проекту «БезБрехні».

Академія Deutsche Welle є провідною організацією Німеччини для розвитку міжнародних засобів масової інформації. Консультанти і тренери підтримують вільні і незалежні медіа з 1965 року. Організація пропонує міжкультурні та професійні навчальні семінари, програми і стажування для майбутніх журналістів. DW Академія також розробила магістерську програму «Міжнародні Медіа Студії», яка поєднує у собі навчання з розвитку ЗМІ, управління медіа, журналістики та комунікації.

#
«Мультимедійне онлайн-медіа «АУП-info»
(ідентифікатор в Реєстрі суб’єктів у сфері медіа: R40-00988)
envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right