Про це свідчить презентований сьогодні на прес-конференції моніторинг Академії української преси, що проводиться за участі вчених Інституту соціології НАН України методом контент-аналізу новин прайм-тайму семи провідних українських телеканалів – «Інтера», «1+1», «Україна», СТБ, ICTV, UA:Першого та 5 каналу. Новини аналізували за тиждень 6-11 червня 2016 року.
«Якщо порівнювати з нашим останнім моніторингом у вересні 2015 року, то можна сказати, що інтерес до політики зменшився, вона не є центровим елементом у новинах, так само дещо зменшилась увага до війни на сході», - зазначила Наталя Костенко, завідувачка відділу соціології культури і масової комунікації Інституту соціології НАН України. Так, всього 32% новинного потоку – це політичні новини (у вересні 2015 року 46%), що є найнижчим показником з лютого 2014 року.
У новинах як і раніше, дуже низький показник дотримання балансу - 12% повідомлень подаються з декількома точками зору на події (у 2015 році – 14%). Цей показник суттєво не відрізняється на різних телеканалах, лише СТБ виглядає більш виваженим.
Новини відтворюють нову політичну конфігурацію влади: ситуативна коаліція, фрагменти коаліції 2014 року, «стара опозиція» та «нова опозиція». «За рік відбулася переструктурація політичного поля, - зазначив Сергій Макєєв, завідувач відділу соціальних структур Інституту соціології НАН України. - Відбулися зміни, які зробили це поле більш невизначеним. Ця невизначеність звісно пов'язана і з війною, тому що це особливий стан, в якому усі традиційні поділи і відмінності стають менш важливими».
Сергій Макєєв, завідувач відділу соціальних структур Інституту соціології НАН України
Увага до політичних сил розподілилась таким чином: правляча коаліція – 40%, колишня коаліція – 11%, «стара опозиція» – 2%, «нова опозиція» – 1%, непартійні «інші» – 46%. Найбільша увага до опозиції на каналі 1+1 – 4% і 3% відповідною.
«Таку низьку увагу до опозиції можна пояснити умовами воєнного часу, в яких телеканали можуть вдаватись до методів контпропаганди», - зазначила пані Костенко.
У прес-конференції також взяла участь Наталя Лигачова, голова ГО «Детектор медіа», яка зазначила, що результати моніторингів, які проводить «Детектор медіа», загалом збігаються із даними контент-аналізу, представленого АУП. Зокрема, моніторинг щоденних теленовин та аналіз висвітлення актуальних тем свідчать про порушення журналістських стандартів.
«Але, якщо говорити про вплив новин на аудиторію, то потрібно, по-перше, враховувати новини та гостьові студії на інформаційних каналах, бо на цих каналах саме через гостьові студії висвітлюється дуже багато актуальних подій. А по-друге, зважати на охоплення й обсяг аудиторії у різних телеканалів, - заначила пані Лигачова. – Наприклад, на «Інтері» багато уваги приділяється Опозиційному блоку, а це рейтинговий канал, тому для середньостатистичного глядача присутність опозиції в ефірі буде значно вищою, ніж сухі дані без врахування рейтингів».
Серед політичних персон увага в новинах найбільша до П. Порошенка – 10% (минулого року 10%), В. Гройсмана – 5% (минулого року А. Яценюка – 6%) М. Романчука – 4%. Позитивно найчастіше оцінювалися Р. Ахметов (53%), В. Рабінович (20%), Н. Савченко і А. Яценюк – по 14%.
Як зазначила пані Костенко , позитивні оцінки на адресу Рината Ахметова досягаються завдяки новинам на телеканалі «Україна». «За позитивними оцінками перше місце веде Ринат Ахметов. Зрозуміло, що це пов'язано, перш за все, з увагою на каналі «Україна», який перекриває усі інші канали по увазі до цієї персони. Там є спеціальна рубрика, яка розповідає про фонд Ахметова та розподілення цієї допомоги, постійне висловлювання подяки», - зауважила пані Костенко.
«Такі популярні фігури політичного бомонду, як Юлія Тимошенко та Олег Ляшко йдуть глибоко на задній план. Про них згадується майже мимохіть», - додала вона.
Наталя Костенко, Сергій Макєєв, Валерій Іванов, Наталя Лигачова
Іронічні та негативні оцінки найчастіше адресувалися С. Курченко (100%), О. Зайзбургу (80%), Г. Левченко (75%).
Найбільша частка синхрону у працівників центральних органів влади – 36% (на УТ-1 – 74%), представників Блоку П. Порошенка – 19% (минулого року 14%), Народного фронту (8%) і Самопомочі – 6%. На ICTV найвища частка синхрону у представників Опозиційного блоку (24%, на каналі «Україна» – 16%, Інтері – 13% ). У представників Народного фронту найбільша частка синхрону на 5-му каналі та СТБ (19%, 17%), Самопомочі – на 5-му, 1+1 (10%, 9%), представників Батьківщини на 1+1 – 9%.
Фото Олексія Темченка
Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією Інтерньюз. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю Академії української преси (АУП) та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Інтерньюз.
Повна версія результатів дослідження (2 370 кб)