Ми живемо у часи інформаційного перенасичення. 90 відсотків усієї інформації в світі згенеровано за останні два-три роки. В епоху постправди, коли фейки продукують швидше, ніж новини, а технології здатні утворити віртуальну реальність на запит замовника, розрізняти правду і брехню стає дедалі складніше. Ми є свідками наслідків ворожої пропаганди та інформаційної війни. Важливість свідомого споживання інформації вже не потребує доведення, зокрема: запобігання потраплянню в інформаційну бульбашку, яку створюють алгоритми соцмереж; перевірка об’єктивності інформації, розрізнення фактів і суджень; прийомів маніпуляції громадською думкою; навичок послуговуватися офіційними джерелами інформації, вміння обирати медіа, які дотримуються журналістських стандартів, таких як об’єктивність, баланс думок тощо.
Бути медіаграмотним означає бути спроможним знайти те, що ми шукаємо, вибрати те, що нам потрібно, визначити, наскільки надійною є ця інформація, вміючи розпізнавати різні види фейків та пропаганди.
Саме на медіаосвіту українців спрямована робота Академія української преси, яка вже багато років системно працює в сфері розвитку медіаграмотності, постійно удосконалюючи наукові, методичні, навчальні матеріали, авторами яких є провідні експерти, науковці та педагоги-практики.
22-23 березня 2024 року у Полтавы відбувся тренінгвід «MediaAdapt: глибинний погляд на інформаційний світ». Захід відвідали більше двадцяти людей з числа вимушених переселенців, які раніше мешкали на території Бахмута, Костянтинівки, Краматорська, Соледару, Рубіжного, Харкова та, рятуючись від війни, переїхали на Полтавщину.
Разом із сертифікованими тренерами, медіапедагогами Оленою Бурім та Андрієм Кінашем, учасники й учасниці тренінгу впродовж двох днів знайомилися з основами медіаграмотності, вчилися визначати ознаки маніпуляцій та пропаганди, відділяти факти від суджень, мислити критично. Перепоною на шляху до нових знань не стало навіть вимкнення світла через ворожі обстріли критичної інфраструктури України.
По закінченню заходу учасники/-ці поділилися своїми враженнями від тренінгу. За їхніми словами, знання з медіаграмотності й нові навички допоможуть у повсякденному житті не потрапляти в інформаційні пастки, відфільтровувати факти від суджень, домислів, розрізняти фейки, ефективно користуватися соцмережами, не піддаватися впливам.