Цю тезу російська пропаганда розганяє активно відтоді, коли стало зрозуміло, що бліцкригу, швидкої переможної війни, у кремля не вийшло. Відтак вона намагається навіяти всім, що хоч Україну і підтримує колективний Захід, його сили ось-ось вичерпаються й підтримці настане кінець. Тоді Україна буде вимушена капітулювати.
Насправді, поширення наративів про «втому» ніщо інше, як ІПСО (прим. – інформаційно-психологічна спецоперація), яка має кілька цілей. Одна з них – переконати російське населення, що не все втрачено, показати нові перспективи та надихнути на «нові звершення». Друга – переконати українців, що Захід наживається на війні в Україні, використовує її і зрештою покине.
З іншого боку, російська пропаганда невпинно воліє нав'язати західному суспільству думку про невдячних українців-«утриманців» і викликати небажання допомагати їм за власний кошт. Іншими словами, спонукати вийти з міжнародної коаліції на підтримку України.
«Захід використовує Україну як пішака», «Захід буде воювати до останнього українця», «Захід дбає про Україну за гроші власних громадян», «Захід втрачає інтерес допомагати Україні», «Західне суспільство не підтримує Україну» – це все велика група дезінформаційних меседжів, які тісно взаємопов'язані та доповнюють одне одного. Путінська пропаганда оперує ними, аби дискредитувати й західних партнерів ЄС і США, й українців.
Нижче наведено найпоширеніші фейки, за допомогою яких пропаганда намагається впливати на емоції, критичне мислення, думки та поведінку цільових груп, розглянуто прийоми, які пропагандисти застосовують у цій психологічній війні.
Фейк 1. Захід використовує Україну
Одним із найбільш пізнаваних облич російської пропаганди є володимир соловйов. Нещодавно він присвятив цілий ефір свого ток-шоу, аби пустити в маси нову порцію дезінформації, ніби США готуються до прямої конфронтації з росією через територіальні інтереси і природні багатства, а Україні відводить місію максимально послабити росію.
«Завдання України – максимально послабити нашу країну. Потім у хід піде Європа і під кінець, як завжди, Америка. Але українська еліта навіть не розуміє, для чого це робиться… треба «роздерибанити» наші багатства. Незалежній нічого не дістанеться при розділі. Низка німецьких політиків добре розуміє, що у разі поділу росії вони можуть отримати доступ до дешевих енергоносіїв, тому для них усі війни – це вкладення», – заявив телеведучий.
Скриншот з ефіру шоу від 30.08.2023 із красномовною назвою «Наївність України»
Його меседж співзвучний із заявою секретаря радбезу рф миколи патрушева, що збереження України в плани США не входить, адже вона нібито потрібна американцям лише через природні ресурси, причому без громадян. «Саме тому війна Заходу з росією триває до останнього українця», – формулює він новий посил в інтерв'ю «Известиям».
Хоча, варто зауважити, донедавна вище керівництво країни-агресора артикулювало дещо інші причини війни і ролі України за західним сценарієм. Приміром, за теорією путіна, колективний Захід використовує Україну, щоб розгойдувати внутрішню ситуацію в росії, а головний дипломат лавров наполягав, що все для того, аби реалізовувати відверто колоніальну політику щодо російськомовного населення.
Дуже часто пропаганда вдається до маніпуляцій з публікаціями в іноземних медіа – від Сходу на Захід, щоб поширити потрібні їй висновки. Так, статтю в Global Times, англомовній газеті Китаю, про режим припинення вогню на Різдво і величезний розрив у позиціях сторін розтиражували в росЗМІ як Захід використовує Україну, щоб збити росію з ніг, а статтю в Military Times про військові успіхи України і пропозицію американським компаніям протестувати розробки, особливо технології захисту від дронів, в умовах реальних бойових дій перетворили на піддослідність України і полігон для випробування зброї.
Використовуючи таку широку палітру «поважних» причин, пропагандисти не надають фактів чи аргументів, які б доводили їхні твердження. Вони розраховують, що кожна з цільових аудиторій підсвідомо сприйме для себе один найбільш релевантний меседж і їм вдасться завуалювати справжні причини війни, переконуючи широкі маси, що Захід використовує Україну в своїх цілях.
Ну і одна з основних цілей будь-якої дезінформації від кремля – це зняти з себе відповідальність за війну і військові злочини, подати ситуацію як агресію Заходу.
Приміром, у Telegram-каналах, які окупанти використовують для пропаганди під керівництвом спецслужб рф, поширюється думка, що війна знадобилась НАТО, аби «виправдати своє існування», і Європі теж – «можливість для розправи над росією». І, звісно, кровопролиття потрібні США, бо, мовляв, Джо Баден сподівався «зробити українську кризу поворотним моментом свого президентства». Словом, тієї війни хотіли всі, крім путіна.
Основою для такого контенту стають блоги трампістів та прихильників теорій змов у американських виданнях, на які спирається російська пропаганда. Щодо журналу American Thinker, то раніше Центр протидії дезінформації при Раді національної безпеки і оборони України вже виявляв на його сторінках дезінформацію.
Фейк 2. Захід втомився від України
Не шкодує пропаганда зусиль, аби переконати українців, що Захід втрачає інтерес допомагати Україні та хоче, аби вона здалася. Правда, цей наратив іде врозріз із іншим – Захід наживається на війні в Україні, а значить – зацікавлений в її тривалому перебігу. Але це не зупиняє росіян у спробі будь-що вплинути на поточну ситуацію і позбавити Україну безпрецедентної єдності на шляху до перемоги.
«До кінця наступного року Київ може втратити військову підтримку США та Євросоюзу... У результаті доведеться знизити інтенсивність бойових дій і всерйоз замислитися про переговори з росією», – йдеться у матеріалі кремлівського РІА «Новості».
Начебто цитуючи Bild, Die Welt, The Washington Post, російські редактори виривають із контексту шматки тексту і подають їх у потрібному ракурсі. При цьому зумисно не наводять у тексті посилань на оригінали статей для ознайомлення та порівняння. Натомість надають висновки «експертів» та «аналітиків», як-от Родіона Мірошника, який дослужився до призначення в рф на новостворену посаду «посла з особливих доручень щодо злочинів київського режиму».
Наратив про втому Заходу від України і те, що допомога союзників скоро вичерпається, активно підігрівають у численних псевдоукраїнських Telegram-каналах. Зокрема, в тих, які, за даними Служби безпеки України, адмініструються за завданням російських спецслужб:
Серед їхніх повідомлень не знайти жодної замітки про бажання Заходу допомогти Україні найшвидше здобути перемогу. Натомість вони просувають на російськомовну аудиторію в Україні меседжі, спрямовані на дискредитацію цієї підтримки і деморалізацію українців. Утім, щоразу, коли пишуть, що Захід втомився від України, той самий Захід передає їй все більш потужне озброєння для захисту свого суверенітету.
До слова, Telegram нині домінує серед соціальних мереж, де українці споживають «швидкі» новини. Часто дописи на каналах короткі та їх багато, тому часу розбиратися і аналізувати інформацію читачам не вистачає. Це є суттєвою перевагою для пропагандистів, які обирають цей майданчик.
Фейк 3. У Заходу терпець уривається через українських біженців
Поки російські війська продовжують обстрілювати українські міста, прокремлівські пропагандисти ціляться в українських переселенців, проти яких намагаються налаштувати європейців.
«Українські біженці є загрозою безпеці країн, що приймають їх, вони зловживають наданою допомогою і взагалі невдячні», – подібну риторику підступно просуває пропаганда щодо українців у Європі з метою дискредитувати їх і позбавити європейської підтримки.
Наратив про те, що переселенці з України дратують європейців, що їх виганяють із Європи, сьогодні є надзвичайно популярним серед проросійських блогерів і медіа. Ба більше, просуваючи його, російські маніпулятори хотіли ввести до свого лексикону поняття «бішенці». Але воно не прижилося.
Паралельно кремлівська пропаганда розганяє тезу, що життя українських біженців за кордоном стає дедалі гіршим, а уряди різних країн скасовують допомогу, пільги та час перебування.
Так, у Telegram публікують ролики, щоб засвідчити, наприклад, що в Німеччині втомилися від українських переселенців. «Дійшло вже до того, що українців просто виселяють без пояснення причин», – пише ХUA-канал у телеграмі і поширює на свою 230-тисячну аудиторію відео, на якому жінка нібито з України намагається зафіксувати виселення. Відео активно підхопили інші проросійські канали, роблячи репости.
Тим часом ворожими «Однокласниками» репост за репостом шириться матеріал ІА «Антифашист» про українських біженців у Німеччині, які «віднедавна стали помітним фактором внутрішньої політики європейських країн». Зокрема, використовується класичний прийом російської пропаганди – навішування ярликів, щоб викликати у читача стійке упередження: «Українські біженці масово відмовляються від роботи, воліють сидіти на соціальній допомозі».
Аби нав’язати думку, що українські переселенці в Німеччині некваліфіковані й можуть займатися лише прибиранням, у Telegram поширили у Z-каналах листівку з переліком німецьких слів із перекладом. Усі вони пов'язані з хатньою роботою, а вгорі написано: «Вивчіть ці слова, щоб знайти роботу в Німеччині». На те, що це фейк, вказують лінгвістичні помилки і машинний переклад німецькою.
Моніторинг і аналіз медіа дозволив виявити, що хвиля маніпуляцій на тему біженців у Німеччині збігається у часі з рішенням цієї країни виділити Україні новий пакет військової допомоги, серед іншого вона передбачає передавання ЗРК Patriot, а також 381 млн євро гуманітарної допомоги.
Показовим є й те, що ворожа пропаганда вдається до відвертих фальсифікацій, аби розпалити ненависть до українців. Мабуть, найяскравіший приклад, знову ж таки був у Німеччині саме в той час, коли там розглядали важливі оборонні питання щодо України, а тисячі українців шукали тимчасового прихистку. Тоді у соцмережах поширили відео з логотипом німецького таблоїду Bild, в якому показали велику пожежу в житловому районі Німеччини, а потім господарку згорілого будинку зі сльозами на очах. Підпис внизу екрана сигналізував, що пожежу влаштували українські біженці, які намагалися спалити російський прапор.
Пізніше з'ясувалося, що це був фейковий репортаж зі змонтованих кадрів, Bild не мав до нього стосунку і запустили його з невеликого облікового запису YouTube, а потім – поширили у Telegram-канали. На жаль, він став вірусним.
Загалом пропаганда не нехтує жодною можливістю розповісти про «втому від солідарності». Навіть якщо європейці підтверджують свою підтримку українцям і надалі.
Фейк 4. Нас «зливають»
Можливо, багатьом українцям інколи дійсно починає здаватися, що Захід нас «зливає». Але це через постійне психологічне навантаження під час війни, яке впливає на здатність раціонально мислити, а також через нон-стоп роботу потужної пропагандистської машини і вплив її маніпуляцій.
До речі, «Захід зливає Україну» – це одна з найпопулярніших тез російської пропаганди. Для її поширення активно використовуються росЗМІ і проросійські канали у соцмережах, які посилаються на експертів, петиції та аналітичні статті, що публікуються у західних виданнях.
Як результат, з'являються фейкові новини про те, що німці масово підписують петицію, щоб їх країна не постачала зброю Україні, а Литва та Польща готуються вторгнутися на Західну Україну, щоб захопити цю її частину – саме так вважає ексрадник Міноборони США Дуглас МакГрегор, якого з YouTube радо цитують російські ЗМІ, а потім – англомовні ресурси з посиланням вже на російські. Така собі медійна петля.
Минулого місяця адміністрація YouTube заблокувала канал «колеги» МакГрегора – колишнього американського військового та інспектора ООН Скотта Ріттера, який є стабільним джерелом інфоприводів для російських пропагандистів і пророкує неминучу капітуляцію України. На цю втрату відреагувало посольство рф у США, засудивши дії «русофобів». Тим не менш, на просторах інтернету лишається ще чимало джерел для поширення пропагандистських думок.
«Долю України вирішено задовго до того, як її контрнаступ було придушено обороною Росії. Коріння військового провалу України можна знайти на полігонах НАТО, де українських солдатів увели в оману, що підготовка, яку вони пройшли, дасть їм можливості на полі бою», – пише Ріттер у новій статті «Долю України вирішено задовго до провалу контрнаступу» для прокремлівського Sputnik International.
РІА «Новості» у матеріалі «Захід зливає Україну за афганським сценарієм» теж береться «аналізувати» ситуацію на полі бою: «У Пентагоні чи то спеціально, чи то з недомислу не помітили, що подібний маневр (ред. – спроба прорватися до Азовського моря) оголить північно-східну ділянку тисячокілометрового фронту, відкривши перед російською армією найширше поле можливостей».
Водночас російська пропаганда розкачує «зраду» у підконтрольних Telegram-каналах. Ті масово підозрюють США та Європу в поразницьких настроях:
Зокрема, вдаються до маніпулятивних прогнозів, пророкуючи припинення підтримки України країнами Заходу вже ось-ось і підштовхують українців до думок про поступки кремлю.
ВИСНОВКИ
Потужна пропагандистська машина не втомлюється розганяти «втому»: від війни, від допомоги, від українців тощо. Група наративів під такою кодовою назвою зараз посідає одне з провідних місць з-поміж фейкового контенту про Україну, який поширює росія на три цільові аудиторії: російську, українську, західну.
Основні тези та формулювання роспропаганди:
Щоб визначити пропаганду, достатньо порівняти її меседжі зі щоденними оголошеннями про надання нової зброї, виділення коштів і заявами західних політиків про посилення підтримки України. Проте у наш час інформаційного перенасичення мало хто буде шукати спростування чи підтвердження. Використовуючи широку палітру суперечливих меседжів, пропагандисти не намагаються наводити факти чи логічні аргументи. Вони повторюють свою дезінформацію знову і знову, розраховуючи, що кожна з цільових аудиторій підсвідомо сприйме для себе найбільш релевантний меседж. Так пропагандисти в Україні зароджують зневіру та вороже ставлення до західних партнерів. І своїми фейками крапля за краплею вони підривають солідарність громадян Європи та США з Україною.
Важливо зазначити, що країна-агресор давно працювала над розбудовою власної мережі підставних медіа та агентів інформаційного впливу по всьому світу, і наразі тільки посилює свій вплив. Так, в оглядах Центру протидії дезінформації при РНБОУ за останні кілька місяців збільшилась кількість згадок про фейки та маніпуляції в американських медіа та соціальних мережах.
На цей час така ситуація ніяк не вплинула на обсяги військової, фінансової, гуманітарної допомоги Україні. Але не варто забувати, що російська пропаганда цілеспрямовано працює на те, щоб вплинути на громадян і політиків інших країн. І не лише в короткостроковій перспективі, а й у довгостроковій. Вона інвестує в це колосальні ресурси і продукована нею дезінформація може бути дуже токсичною.