Fake is… вірити, що ночами Зеленський танцює в кабаре

Дискредитація Президента України – принципове питання для російської пропаганди. Країна, яку вони постійно намагаються «врятувати» не може, за правилами паралельної реальності рф, мати самостійного та достойного керманича. Це один з пазлів загального наративу «Україна – фейл стейт». І хоч у цей глобальний наратив вірять хіба що малоосвічені жителі росії, хмара піднаративів, як-от дискредитація Зеленського, ефективно заступає в головах українців і громадян країн заходу.

Історія розвитку меседжів про Володимира Зеленського від російської пропаганди цікава й унікальна. До виборів 2019 року практично всі пропагандисти та проросійські блогери висловлювались позитивно та підтримували молодого кандидата в Президенти. По-перше, вони грали на суспільній підтримці Зеленського – набирали аудиторію та втирались в довіру своїми публікаціями, підтримуючи бачення більшості, – люди схильні шукати та краще сприймають інформацію, яка узгоджується з їхніми переконаннями (у психології цей феномен називають «підтверджувальне упередження»). По-друге, росія все ж ставила на Зеленського, як на «проросійського» та слабкого очільника, з яким вони могли б розв’язати всі питання щодо Україні на свою користь.

Так, коли росія побачила, що нового Януковича вони не отримали, почалась повільна кампанія з підривання довіри до Володимира Зеленського. Немає нічого простішого, ніж зламати авторитет людини, на яку покладались великі надії. Якогось чуда із приходом Зеленського, і пізніше його партії, до влади не трапилось, а люди дуже нетерплячі у прагненні змін. Для роспропаганди це – основи психології, і тут вони пішли у наступ. Ті самі медіа та блогери, які підтримували Володимира Зеленського на шляху до президентства почали говорити про своє розчарування, його слабкість і низку надуманих вад. Медіа ніби ставали на одну сторону із народом, просуваючи свої наративи «ось ми теж мали великі сподівання, але тепер ми бачимо всю правду… ми в ньому помилились…» і підливаючи масла у вогонь, приписуючи всі негаразди у країні на особисту відповідальність нового керманича.

У часи пандемії Covid-19 у своїх намаганнях дискредитувати Зеленського роспропаганда активно проїхалась на темі вакцинації та налаштувала проти Зеленського всіх антивакцинаторів країни.

Улюблений психологічний феномен, який активно експлуатують пропагандисти – ефект ілюзії правди. Це – тенденція вірити, що інформація правдива, якщо ми її почули / побачили багато разів. Явище в когнітивній психології, пояснюється тим, що те саме повідомлення, почуте або прочитане багато разів, сприймається як більш правдиве, ніж те, що реципієнт почув лише раз. Ефект ілюзії правди виникає під час роботи імпліцитної пам’яті (несвідомого процесу): інформація запам'ятовується безконтрольно та розцінюється як правда.

Тому неважливо, наскільки абсурдні заяви росіян, повторюючи їх тисячі разів за допомогою різних каналів, вони ефективно впливають на думку аудиторії. Навіть якщо завтра з’явиться новина про те, що ночами Зеленський танцює в кабаре, знайдуться люди, які з часом повірять і в це.

Можна виділити кілька основних фейків – ліній дискредитації Зеленського, які є найпотужнішими у роботі роспропаганди.

ФЕЙК №1: Зеленський наркоман

У цьому наративі пропагандисти проявляють найбільшу вигадливість, продукуючи  дуже очевидні вигадки. Сам фейк з’явився в українському інформпросторі ще у 2019 році як елемент політичної боротьби, одразу після того, як Зеленський оголосив про свій намір балотуватися на посаду. Хвилю публікацій підтримували політичні опоненти кандидата, а  після його перемоги перестали.

Коли роспропаганда перейшла від підтримки до дискредитації Зеленського, вона підхопила цей фейк. Про нібито наркозалежність Володимира Зеленського почали активно писати топові пропагандисти кремля в Україні, як-от  анатолій шарій. Потім це почали обговорювати у своїх відеоблогах різні проросійські астрологи, тарологи, псевдопсихологи. Вони почали детально розглядати поведінку Володимира Зеленського, якусь його міміку, робити «професійний» аналіз та висновки про стовідсоткове споживання ним наркотичних речовин, які безумовно впливають на рішення.

У лютому 2022 року президент росії владімір путін особисто, хоч і опосередковано, назвав Зеленського наркоманом, охарактеризувавши українське керівництво як «зграю наркоманів і неонацистів», що засіли в Києві та «взяли в заручники український народ». Цей наратив також часто використовує у своїх програмах російський телеведучий та пропагандист владімір соловйов.

У росії ніхто не цурається цієї теми, і просувають її за будь-якої нагоди. Так, у квітні 2022 року міністр закордонних справ росії сергій лавров спростував твердження Зеленського про те, що кремль планує використовувати тактичну ядерну зброю у війні, заявивши в інтерв'ю журналу India Today: «Він багато що говорить. Залежить від того, що він п'є чи палить». У 2023 році на центральному пропагандистському телеканалі «Росія 24» все ще повторюють, що Зеленський вживає наркотики, називаючи його «клоуном».

Кампанія не закінчилася, вона активно зараз впроваджується. У російських медіа, російському сегменті фейсбуку, невеликих телеграм-каналах постійно з’являються публікації, які досить вигадливо говорять про наркозалежність Президента України. Так, наприклад, у березні 2023 року в мережі поширювали інформацію, нібито у Паризькому міському музеї сучасного мистецтва створили арт-обʼєкт, присвячений Володимиру Зеленському – великий ніс, що вбирає білий порошок. Вокс Україна розвінчала цей фейк. У квітні мережею поширювати  відео із рекламним стендом, який нібито знаходиться у Мілані, на якому зображений Зеленський, який «знюхує» гроші європейців. У такий спосіб європейці ніби показують, що знають про його наркозалежність.

Новий виток кампанії – замовні та перемонтовані відео від американських зірок. Лікуватися від наркотичної залежності Володимира Зеленського вже закликали – американська акторка Прісцилла Преслі; американський боксер Майк Тайсон та американські актори Елайджа ВудДін Норріс та Джон МакГінлі.

У випадку Майка Тайсона вони використали відео без звуку. Отже, почути, що було на оригінальному відео, – неможливо. Для підвищення довіри до матеріалу на відеоряд наклали логотип інформагентства Reuters. У випадку з акторами Елайджа Вуд, Дін Норріс, Джон МакГінлі, ймовірно, відео купили на платформі Сameo, де можна придбати персоналізовані звернення від знаменитостей. На всіх відео є очевидні ознаки редагування, адже воно уривчасте. Тобто безперервність (одна з ознак оригінальності відео, яке зняте вживу без пауз) порушена, також відсутні деталі, які б указували на те, що актори звертаються саме до Володимира Зеленського, як і немає згадок про Україну.

ФЕЙК #2: Зеленський не зміг вберегти мир, саме він винен у тому, що відбулось

Цей меседж активно просувався на початку повномасштабного вторгнення рф на територію України. Протягом першого року війни він був дуже актуальним для роспропаганди і широко тиражувався проросійськими каналами комунікації.

У жовтні 2022 року допис зі звинуваченнями Зеленського в початку війни в телеграм-каналі «Легитимный» отримав 2,6 мільйони переглядів, у той час, як в середньому публікації дивиться 500 тисяч читачів.

«Пам'ятаємо, як усі порівнювали Зеленського та Порошенка у 2019-20 році та казали, що обидва прийшли як Президенти миру, але Петя посилив війну, ставши Президентом війни, головне, щоб Володимир Олександрович не повторив цих помилок. На жаль, повторив», – йдеться у публікації.

Далі використовується хитрий спосіб нав’язати меседж, не вдаючись до прямих звинувачень – він вплітається в текст у формі запитання: «На Банковій давно бояться, що в суспільстві пройде емоційний стрес і вони почнуть розбиратися і ставити питання, а найсуперечливіше питання, чому Зеленський не виконав мінські угоди і не вберіг людей від війни, а країну від розвалу та хаосу?».

Пропагандисти, як завжди, перекладають відповідальність з росії та звинувачують Зеленського у нібито провокуванні війни.

Допис від 9 липня 2022 року в телеграм-каналі «Легитимный»

Меседж один із десятка подібних, де винен хтось інший, але не росія. Проте тут пропагандисти, як зазвичай, грають на емоціях, а у ситуації повномасштабної війни дійсно важко зберігати холодну голову. Меседж був поширений вчасно, влучно, простими словами та з простою аргументацією, і став дуже ефективним у загальній кампанії з дискредитації Зеленського.

ФЕЙК №3: Зеленський – маріонетка в руках Заходу, він сам нічого не вирішує.

Цей фейк перегукується із наративом, про який ми вже писали раніше, – пропагандисти активно намагаються нав’язати думку, нібито будь-які події, що відбуваються в Україні та не на користь росії, спричинені управлінням «ззовні».

Так само, як пропагандисти намагаються сформувати образ країни-маріонетки, так, відповідно, і лідер цієї держави не може бути самодостатнім і на щось впливати.

Для просування своїх наративів пропаганді не потрібні фактичні заяви. Достатньо дати посилання на будь-який матеріал, і далі вигадувати його зміст. Так, після інтерв'ю Президента України Володимира Зеленського американському ABC News російські медіа рясніли новинами про те, що «Київ визнав, що є маріонеткою Вашингтона». Російські ЗМІ написали, що Зеленський у процесі інтерв'ю буцімто визнав «кураторство США в українській агресії» і заявив, що «США могли б закінчити конфлікт в Україні будь-якої миті, оскільки це вони [американці] його й розв'язали».

«Це відкрите визнання того, що українська агресія – а отже, і весь конфлікт – цілком залежить від Вашингтона. Фактично Зеленський публічно підтвердив, що жодних самостійних рішень не ухвалює, а лише є слухняною маріонеткою Заходу», – цитують росЗМІ прокремлівських «експертів».

На українську ж аудиторію працюють передусім «псевдоукраїнські» телеграм канали. У своїх публікаціях вони постійно згадують про «зовнішнє управління», «західних спонсорів», «західних кураторів». Будь-які новини перекручують і додають абсолютно вигадані обґрунтування ситуації.

Пропагандисти у своїх дописах ніби мимохіть, але постійно згадують Байдена чи «Бриттів» як головних лобістів та спонсорів «української кризи», далі пишуть, що Зеленський узагалі не здатен керувати державою, прив’язують будь-які фактичні чи можливі рішення Президента України до інтересів цих самих «спонсорів». «…Це меседж для Зеленського, що він не має іншого шансу, окрім як кинути всі сили в атаку, влаштувавши реальне криваве побоїще, яке точно буде у сотні тисяч втрат в особовому складі. Мінінаступ і мінімальний результат не влаштує західних спонсорів», – спекулють у анонімному телеграм-каналі, що фінансується російським ФСБ, – «Легитимный».

Стиль матеріалів завжди принизливий щодо Глави держави: «Після кількох дзвінків від західного лобі, Зе пояснили, що він буде на саміті і це не обговорюється, у цій грі він лише актор, а не сценарист»; «західне лобі поставило вимогу Офісу Президента». Таким чином дискредитується сила та політична воля Володимира Зеленського, нівелюються будь-які його позитивні дії та особисті досягнення, адже за словами пропагандистів він діє за вказівками західних кураторів, за написаним для нього сценарієм, і взагалі нічого не може вирішувати самостійно.

Це є частиною великого наративу роспропаганди про те, що Україна не є незалежною державою. Її всі використовують у своїх цілях, і тільки росія хоче їй допомогти. Всі ці фейки спрямовані на те, щоб знову і знову виправдовувати повномасштабне військове вторгнення на територію суверенної держави.

Фейк №4. За кордоном більше не хочуть підтримувати Україну саме через Зеленського

Цікаво, що цей наратив йде всупереч попередньому про те, що Зеленський є маріонеткою Заходу. Але логіка не є одним з інструментів кремлівської пропаганди. Навпаки! Чим більше суперечливих теорій, тим складніше докопатись до правди.

Так, у суперечці з людиною, яка читає проросійські канали у соцмережах, навівши переконливі контраргументи до фейку «Зеленський – маріонетка Заходу», можна у відповідь одразу почути заяви, що Захід сам хоче здихатись Зеленського і він своєю політикою скоро налаштує весь світ проти нас.

Пропаганда активно експлуатує низький рівень критичного мислення більшості українців та ірраціональність людського сприйняття. Російський агітпроп прагне створити видимість, що рівень довіри до Президента України на Заході падає, підкреслюючи його «некомпетентність».

Пропагандисти намагаються особисто дискредитувати Президента України будь-якими методами в очах українців і іноземних партнерів. З подібною метою вони створюють фейкові обкладинки іноземних видань, на яких нібито знущаються із Володимира Зеленського та фейкові відео, які ніби зображують рекламні банери проти нього по всьому світу. Так, за допомогою комп’ютерної графіки пропагандисти показали розміщений у Нью-Йорку рекламний щит із написом: «Немає Зеленського — немає війни»; на відео з Японії намалювали білборд із написом: «Зупиніть Зеленського, зупиніть війну». Такою риторикою пропагандисти знову перекладають відповідальність із себе за початок і продовження війни в Україні.

Пропаганда дійшла до критичного меседжу: «Західні лідери прагнуть «ліквідувати» Зеленського». Примітно, що принцип «ліквідувати» небажану особу – це саме російський метод розв’язання питань.

У новій маніпуляції пропагандистські медіа пишуть, що США невдоволені «терористичною політикою вищого політичного керівництва України проти москви», мовляв, Володимир Зеленський займається самоправством й в Україні панує беззаконня. Автори дописують, що західні лідери мріють «позбутися та ліквідувати» обранця Українців. Переконують, що у США вже шукають наступного кандидата на цю посаду. Рівень маразму підкреслює той факт, що у своїх публікаціях пропагандисти посилаються на матеріал видання Politico, який називається «План України, якщо Росія вб’є Зеленського».

На підтвердження нового меседжу постійно з’являються маленькі яскраві фейки. Наприклад: добре проілюстроване повідомлення про те, що в Гаазі польські митці буцімто створити графіті із зображенням Президента України, який висить на шибениці. Німецькі фактчекери проєкту Correctiv встановили, що такого графіті не існує, а на фото зображена навіть не Гаага, а невелике місто у Швейцарії. Таким чином пропагандисти крапля за краплею намагаються просувати наратив, що увесь світ хоче позбутися Зеленського.

Меседж підтримується проросійськими телеграм-каналами, де за допомогою легкої подачі відбуваються постійні вигадки у рубриках «слухи», «розкладка» без прив’язки до джерела інформації: «Зеленський розуміє, що Захід хоче його м’яко злити». Постійно з’являються публікації у стилі: якщо оця зустріч не буде суперуспішною, то «це буде останній сигнал від заходу, що Зеленський відіграний інструмент (зливають Зе)».

У попередніх матеріалах ми писали про новий наратив від пропагандистів ніби Захід «зливає» Україну. Риторика посилюється у використанні вже знайомих аудиторії меседжів тепер уже особисто щодо Володимира Зеленського.

ВИСНОВКИ

 Кількість фейків та маніпуляцій, спрямованих проти Володимира Зеленського просто неймовірна. Пропагандисти повторюють знову і знову старі меседжі, додаючи нових барв, а іноді повторюючись зовсім без фантазії; а також продукують новий контент, що дискредитує діяльність Президента України або просто висміює його.

Часто російські фейки досить примітивні та видають себе поганим монтажем, очевидним фотомонтажем, використанням застарілих фото та відео, своїм очевидним маразмом. У той самий час інформаційне поле переповнене, тому часу фільтрувати і досліджувати кожен меседж в людини немає. Пропагандисти грають на емоціях, фейки передаються у форматі чуток, цікавих фактів, за принципм ОБС (Одна Баба Сказала). Тільки завдяки масивності та частоті повторення тих самих меседжів із різними підходами російська пропаганда просочується у свідомість своєї цільової аудиторії, сіє «зраду», сумніви, недовіру.

Незважаючи на стійку позицію Президента та підтримку серед вищого командування армії, можна часто почути негативні відгуки про нього серед громадян України. Пропаганда нав’язала їм думку про пряму відповідальність Володимира Зеленського у будь-яких негараздах країни. Через широкий спектр фейків та маніпуляцій, постійне їх поширення різними каналами – до багатьох людей в Україні дійшла хоч якась частина пропаганди, яка підтвердила їх уявлення і упередження та глибоко засіла у сприйнятті.

Основним рупором такої дезінформації в українському інфопросторі є «псевдопроукраїнські» телеграм-канали. Колеги із Детектор медіа дуже влучно описали ситуацію. Ці канали надають інформацію, яка, на перший погляд, може здаватися в інтересах України. Вони можуть називати українців «нашими», а росію — ворогом і навіть жорстко критикувати її владу. Але українську владу завжди позиціонують як неефективну, корумповану й залежну від Заходу або й навіть гіршу за російську.

Проросійські канали та сторінки у соцмережах мають дуже характерний почерк. Більшість з них ведуть російською мовою, хоч уже починають просувати канали про зраду українською, проте в них фейки зазвичай не настільки відверті. Західних партнерів вони називають: «кураторы», «сценаристы», «спонсоры».

А дописи чи важливі абзаци в них починаються з таких загальних фраз:

«По нашим данным»

«Все понимают, что…»

«Наш источник сообщает»

«Многие уверены»

«Тут пишут»

«Многие прогнозируют»

«При этом многие наши источники сообщают»

«Мы инсайдили»

«Многие наши источники уверены»

«Скорее всего»

«В сети начали обсуждать»

«Можем предположить»

У кінці характерним є «Наблюдаем…».

Публікації робляться під хештегами:

#Разоблачение

#раскладка

#слухи

#Инсайд

#сплетни

Тобто замість посилання на надійне джерело інформації тексти починаються із загальних фраз ні про що, або із натяку на конфіденційну інформацію, яку вони «ексклюзивно» отримали від джерела у вищих ешелонах влади.

Для російської пропаганди критично підірвати авторитет Президента України, якого підтримує весь прогресивний світ. У бій ідуть усі найкращі методики та дієві наративи, меседжі суперечать один одному та переплітаються, створюючи незрозумілу картину, в якій важко визначити правду. Аналізуючи інформаційне поле, можна відзначити, що практично весь негатив на адресу Володимира Зеленського з початку повномасштабного вторгнення продукує саме російська пропаганда. І чим сильніше стає українська армія, тим більше посилюються зусилля ворогів.

 

 

«Мультимедійне онлайн-медіа «АУП-info»
(ідентифікатор в Реєстрі суб’єктів у сфері медіа: R40-00988)
envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right