ПРЕС-РЕЛІЗ, ЛЮТИЙ 2012 Р.

Новини основних каналів в лютому:
морози, катастрофи, конфлікти

Аналіз теленовин восьми провідних телеканалів України в лютому 2012 р. продемонстував.

По-перше, підтверджується тенденція 2010-2011 рр. до деполітизації новин. У порівнянні з 2002-2009 рр. новини стали значно менш політичними. Навіть на початку року виборів до Верховної Ради тільки кожне п’яте повідомлення стосується політики, а тема виборів-2012 ще не обговорюється. У фокусі уваги примхи природи, спричинені ними негативні наслідки в комунальній сфері та для безпеки на дорогах та вулицях, а також конфліктні відносини з Росією. В перший тиждень лютого тільки кожне п’яте повідомлення новинних програм стосувалося політичних подій в Україні (приблизно такак ж картина спостерігалася в 2011 р.). Їх найбільше на TVi (37%) та УТ-1 (28%). Канал 1+1 традиційно віддає перевагу усім іншим новинам про події в країні: у лютому їх 61% (у вересні 2011 – 60%), тоді як на TVi таких новин найменше - 22%. Міжнародних політичних подій , пов’язаних з Україною, найбільше на TVi (13%) та ICTV – 10%. Цікавим також є, що темі економіки та фінансів приділяється в новинах менше уваги, аніж катастрофам (12% проти 18%). В новинах лютого домінують два різновиди подій: катастрофи/ДТП та морози й заметілі. Напруження у відносинах Росії та України з проблем газу, сиру й двосторонніх відносин сумарно охоплює тільки 10% згадуваних подій. Про вибори-2012 говорилось тільки в контексті інших подій (2%), тобто жодного разу вона не була головною подією. Касетний скандал у ВР не став резонансною подією тижня, інформації про нього не більше, аніж про літню європейську першість з футболу (2%). На такому ж рівні телеканали інформували про виступ В.Януковича у ВР. Як і у вересні минулого року увага телеканалів до реформ в Україні мінімальна (1%), як і до виборів нового уповноваженого ВР з прав людини (2%).

По-друге, збереглася тенденція значної варіативності між каналами на представлення двох точок зору на події: як і раніше негативним лідером тут є Перший національний, де тільки 8% повідомлень має альтернативну точку зору. Такі ж невисокі показники у ICTV. Позитивними лідерами тут є TVi (32%), Інтері (28%), та ТРК Україна (26%). Найменше повідомлень про політичні події з однією точкою зору на Новому каналі (18%) та Інтері – 30%, найбільше на УТ-1 (89%) та 1+1 – 76%. У лютому 16 головних подій обговорювалися в новинах з різних позицій (у вересні минулого року 13). 92% повідомлень про касетний скандал у ВР, 75% про новий кримінальний кодекс, 55% про справу Ю.Тимошенко представлені з двох точок зору.

По-треттє, ще одна тенденція, яка підтвердилася у лютому – це те, що на всіх каналах розподіл уваги й синхрону в новинах на користь представників влади та правлячої коаліціі. Як і раніше, найменш збалансований розподіл уваги та синхрону на Першому Національному, більш збалансований – на TVi, СТБ, ТРК Україна.

В цілому, 63% всіх згадувань про політиків стосується представників влади та правлячої коаліції, 29% опозиції та 8% інших політиків (в жовтні 2011 року 67%, 27%, 7% відповідно). Частіше про осіб із влади та коаліції говорять у вересні знову на УТ-1 (80%), а про опозиційних політиків на TVi – 40%. Інші політики у лютому більш масово представлені на СТБ (17%) та Інтері – 16%.

Щодо синхрону, то 65% належить представникам влади, 25% - опозиції, 10% - іншим політикам (у вересні минулого року 76%, 14%, 10% відповідно). Пряма мова представників влади та правлячої коаліції на Першому національному становила 86% (у вересні 2011 - 98%). Найбільша частка синхрону у представників опозиції на TVi (40%), СТБ (36%) та ТРК Україна (35%).

Крім того, виявилися і нові тенденції. Так, конфліктний контекст обговорення подій склав 55% і є найбільшим за останні роки, а силові відомства згадуються найчастіше. Найбільший конфліктний контекст обговорення подій на СТБ (66%) та на TVi – 65%. Найменше конфліктного контексту у лютому на УТ-1 – 35%. У негативному контексті події подавалися найчастіше на ICTV (11%), Інтері та ТРК Україна – по 10%.

Увага до політичних партій, політичних персон та політичних партій майже така, як у жовтні минулого року: 16%, 41%, 71%. Серед політичних інститутів найчастіше у лютому згадуються силові відомства (24%), міністерства (20%), місцеві органи влади (18%), суд та судова система (17%). В середньому 15% оцінок політичних інститутів є сумнівними. Вони найчастіше адресувалися президентові (23%) та місцевим органам влади – 20%.

Цікавим також є те, що офіційні особи та політики (34%) частіше за громадян (30%) коментують події. “Голос з вулиці” за умов ігнорування в новинах громадських організацій робить квазірепрезентацію в новинах громадянського суспільства. Це значно відрізняється від ситуації 2011 р., коли протягом усіх місяців спостереження правилом було те, що громадяни частіше за офіційних осіб та політиків коментували події. В перший тиждень лютого так було лише на СТБ (39% проти 27%) та Інтері – 43% проти 40%.

Серед політичних партій в перший тиждень лютого лідерами уваги новинних програм були опозиція в цілому (9%), БЮТ-Батьківщина (7%) та Партія Регіонів (6%). Увага до інших партій мінімальна: КПУ 0.6%, “Свобода” 0.4%, “Фронт змін” – 0.2%. Негативно-іронічна тональність повідомлень частіше супроводжує інформацію про опозицію в цілому, аніж про Партію Регіонів – 2% проти 1%. Увага до президента В.Януковича становила 11% (в жовтні минулого року 17% , у вересні 12%), до Ю.Тимошенко – 9%, до прем’єр-міністра М.Азарова – 7%, до В.Литвина – 4%. В цілому 28 політиків згадуються більше ніж в 1% повідомлень. Половина з них оцінюється виключно нейтрально. Фігуранти касетного скандалу у ВР І.Рибаков на Р.Забзалюк найчастіше згадуються в негативній тональності –13% та 22% відповідно. Відправлений у відставку міністр оборони М.Єжель оцінюється позитивніше за новопризначеного Д.Саламатіна – 16% проти 9% позитивних оцінок відповідно (в лютому 2011 року М.Єжель отримав в новинах найбільше сумнівно-негативних оцінок - 24%).

Данні лютого знову підтверджують загальні тенденції про диференціацію позицій каналів, диспропорції в увазі та синхроні на користь влади. Найгірші показники традиційно на Першому національному. Крім того, продовжується відволікання уваги аудиторії від політики до кримінальних подій, катастроф, природних лих.

Дослідження здійснювалося Академією Української Преси (АУП) за участі вчених Інституту соціології НАН України методом контент-аналізу новин прайм-тайму восьми провідних українських телеканалів – «Інтера», «1+1», Нового каналу, «України», СТБ, ICTV, Першого національного та TVi.

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу. Результати дослідження є відповідальністю Академії Української Преси та необов’язково відображають точки зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз Нетворк.Одним з фундаторів дослідження виступив Міжнародний фонд \"Відродження\".

Контакти: Валерій Іванов, президент АУП
Тел: 050 3305181
Електронна пошта: iwanov@aup.com.ua

#
«Мультимедійне онлайн-медіа «АУП-info»
(ідентифікатор в Реєстрі суб’єктів у сфері медіа: R40-00988)
envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right