Чужому навчаємось та свого не цураємось: рефлексія досвіду від АУП

Протягом 2022–2024 років Академія української преси реалізовувала проєкт «Чужому навчаємось та свого не цураємось», покликаний дослідити європейські підходи до розвитку медіаграмотності та журналістських стандартів, щоб зіставити їх з українським досвідом та знайти дієві ідеї для впровадження.

У рамках проєкту було проведено 17 онлайн-мостів із провідними європейськими експертами у сфері медіа. Серед них:

  • Пітер Померанцев (Велика Британія) — відомий політолог;

  • Тім Себастіан — легендарний ведучий Conflict Zone (DW);

  • Вернер Д’Інка — редактор Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ, Німеччина);

  • Тесса Джолс — президентка Центру медіаграмотності (США);

  • Лаурі Пальса — радник Міністерства освіти Фінляндії з питань МІГ;

  • та багато інших знаних фахівців.

Рефлексія отриманого досвіду стала основною темою панельної дискусії «Дезінформація у сучасному світі: європейський досвід», організованої Кіровоградською обласною бібліотекою для юнацтва ім. Є. Маланюка. Участь у ній взяла Тетяна Іванова — медіаекспертка Академії української преси, докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри соціальних комунікацій Маріупольського державного університету. Вона представила досвід АУП у боротьбі з дезінформацією та поділилася ключовими результатами міжнародного проєкту, зокрема — онлайн-мостами з Європою.

Основні висновки щодо відмінностей у розвитку медіаграмотності в Україні та Європі:

📌 Терміни впровадження: У більшості європейських країн медіаграмотність почала розвиватися значно раніше, ніж в Україні.

📌 Підходи: В Україні основна увага зосереджена на критичному мисленні та протидії дезінформації. У Європі акцент робиться на відповідальності за поширення контенту, розвиток культури діалогу та формування навичок цифрової етики.

📌 Смисли та цінності: Для України медіаграмотність — це інструмент боротьби з фейками та пропагандою, елемент інформаційної оборони та постколоніального переосмислення. У Європі — це питання цифрової гігієни, екології дискусій, культури комунікації й формування медіаспільнот.

📌 Цільові аудиторії: В Україні, особливо в умовах війни, медіаграмотність орієнтована на всі вікові групи. Європейські програми більше спрямовані на молодь і підлітків.

📌 Методи навчання: В Україні активно впроваджуються інтерактивні методики, цифрові платформи та сучасні освітні підходи. У європейських країнах частіше використовуються класичні лекції та уроки. Україна має чим поділитися зі світом у цьому напрямі.

📌 Формат впровадження: Спільним є включення медіаграмотності до навчальних програм — через інтеграцію в шкільні та позашкільні предмети.

📌 Погляд у майбутнє: У Європі медіаосвіта вже інтегрована в сталі освітні системи та цінності. В Україні ж цей процес має відновлювальний характер. Медіаграмотність для нас — це не лише навичка, а стратегічний ресурс для відновлення країни після війни, для формування свідомого, стійкого і відповідального інформаційного суспільства.

Академія української преси щиро дякує директорці Кіровоградської обласної бібліотеки для юнацтва ім. Є. Маланюка Тетяні Букач за запрошення, а всім учасникам — за змістовний, відвертий і цінний обмін думками.

#
«Мультимедійне онлайн-медіа «АУП-info»
(ідентифікатор в Реєстрі суб’єктів у сфері медіа: R40-00988)
envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right