Прес-конференція

В листопаді частка внутрішньополітичних новин на екранах стартового рівня президентської кампанії - 2004 року. Порівняння показників з березнем 2005 року демонструє зменшення кількості новин без посилань на джерело інформації, та збільшення повідомлень, де присутні 2 точки зору. Так в кожному третьому повідомленні в новинах СТБ представлені дві точки зору (35%), а найменше таких повідомлень на Інтері (14%). У власне політичних повідомленнях даний показник помітно вище - 27% (проти 22% у жовтні), насамперед, за рахунок новин СТБ і Тоніса ( де цей показник складає 52% та 47% відповідно). З інших тенденцій слід відмітити, що став значно помітнішим конфліктний контекст, так саме в конфліктному контексті обговорювалося майже половина повідомлень на СТБ та ТРК “Україна” (48%), що опосередковано свідчить, що і медіа вже вступили на тропу війни.
На каналах, як і в суспільстві в цілому, відбулося позиціювання влади: "новітня" vs. "нова" vs. "стара". В листопаді увага до дій влади була представлена, в основному, увагою до Президента. Він і залишається головною фігурою на телеекрані. Діюча влада домінує в зоні уваги і синхронах новинних програм. В зображенні, так чином, дещо вирівнюється дисбаланс, помічений в жовтні, коли, так звана «нова влада» значно частіше була в центрі уваги. Лідерами неоднозначних оцінок в листопаді стали діяльність Кабміну та Секретаріату Президента - саме в оцінках цих інституцій іронічні оцінки переважають над позитивними, а найбільше їх пролунало на адресу Кабінету Міністрів (21%) та Секретаріату Президента (17%). Лідером же негативних оцінок стала - Генеральна прокуратура (7%).
Характерна особливість листопадового ефіру – партії активно створюють різноманітні інформаційні приводи, але майже ніде не йдеться про сутнісний аспект виборів – обговорення та представлення партійних програм.
Якщо говорити про основні тематичні пріоритети місяця, то в листопаді головними подіями були нові призначення у владі, зокрема на посади голів ОДА (4.5%), діяльність Президента (4.3%) та підготовка до майбутніх виборів (4.1%). Діяльність В.Ющенка домінувала в новинах Інтеру та Нового каналу (9% та 8% відповідно), найчастіше згадувалася й в контексті інших подій (7.2% в цілому, 16% в новинах ICTV). Дещо збільшилась увага каналів до парламентських виборів у листопаді вона складала 15% основних повідомлень (4.5 допоміжних), тоді як в жовтні 12% (з них 6,8 допоміжних). Серед політичних інститутів у порівнянні з жовтнем збільшилася увага до силових відомств (з 15% до 24%), міністерств (з 12% до 21%) та фігури Президента (з 38% до 43%).
Лідером уваги до політичних партій став НС “Наша Україна” – 8%,. КПУ згадувалася у 4% повідомлень, Партія Регіонів та БЮТ у 3% повідомлень. У "десятку уваги" у новинах увійшли також ряд партій, що не займала раніше ці місця, але які створили на цьому тижні особливі інформаційні приводи (КУН, УНА-УНСО, "Пора", "Громада“).
Увага до президента В.Ющенка значно вища за увагу до прем’єр-міністра Ю.Єханурова: 30% проти 8% (у жовтні : 36% проти 16%). Третя за увагою в новинах листопада лідер БЮТ Ю.Тимошенко – 7%, четвертий – спікер ВР В.Литвин (5%), лідер партії Регіонів В.Янукович займає 9-те місце (3%). Половина згадувань про В.Литвина супроводжуються його синхроном. Синхрон Ю.Єханурова також є присутнім майже в половині згадувань про нього (42%), у В.Януковича - лише у чверті всіх згадувань (25%), у Ю.Тимошенко у п'ятій частини згадувань (22%). Слід зазначити, що Ю.Тимошенко жодного разу не фігурувала в новинах ICTV, а В.Янукович - в новинах Нового каналу.
Беззаперечним лідером синхрону в новинах листопада залишається Президент В.Ющенко, якому належить 24% прямого ефіру політиків (1155 сек.), виступи на всіх каналах (від 258 сек. у новинах Інтеру до 30 сек. на Тонісі). Лідери ж партій та блоків, які претендують подолати 3% бар’єр на виборах-2006, мали наступні обсяги синхрону: Ю.Тимошенко – 203 сек., В.Янукович – 195 сек., В.Литвин – 190 сек., П.Симоненко – 71 сек., О.Мороз – 42 сек.
Так що, якщо увага до Президента Кучми обчислювалась в листопаді 2004 року 10%, то Президент Ющенко в 2005 році має показник уваги 35%.
Слід зазначити . що канали досить диференційовано надають новинний ефір провідним політикам. Ю.Тимошенко мала синхрон у новинах на УТ-1, Новому каналі, СТБ, Тонісі, тоді як В.Янукович не мав синхрону саме на цих каналах. У новинах ІCTV і 5-го каналу не було синхрону ні того, ні іншого лідера:, НТН, навпроти, - надав ефір обом. В.Литвин також не говорив у новинах на Новому каналі, СТБ, Тонісі, НТН. О.Мороз мав синхрон на двох каналах - УТ-1 та ТРК "Україна".
У цілому, частка уваги в новинах до представників діючої влади складає 65% всієї уваги до політиків, частка синхрону - 59% усього синхрону політиків (у жовтні -57% і 80% відповідно).
Основними суб’єктами в новинах про Україну залишаються політичні інститути – 79%, 59% - склали політичні персони, 29 % - політичні партії. Серед політичних інститутів безперечним лідером залишається Президент увага до нього збільшилась від 39% та 43 %, на тому ж рівні тримається Кабмін - 20% у жовтні проти 19% в листопаді, значно посилилась увага до міністерств з 12 % до 21%.
Оцінка ж діяльності основних політичних гравців залишається на рівні жовтня, лише помітно збільшилась доля критики в сторону Секретаріату Президенту та Кабміну.
В цілому, ми може констатувати, що «новітня влада»є лідером представлення в новинних програмах згідно всіх показників, як по показнику уваги, так і по показниках рейтингу та кількості синхронів, які звучать з телеекранів. Деякі коливання рейтингів викликані присутністю певних специфічних подій, які відбувались 6-7 листопада і не можуть розцінюватись як сталий поступ деяких партійних інституцій. Отже ситуацію в медійному просторі можна розцінювати як таку, що має поступ до квазідемократичного, коли приділяючи значну увагу «новішій владі», кожен буде опікувати власного фаворита.
Проте слід констатувати ,що журналісти стали більш уважнішими в царині виконання свої професійних обов’язків і більше звертають увагу на такі незаперечні правила, як посилання на джерело інформації і залучення декількох точок зору.

За додатковою інформацією, будь ласка, звертайтесь до Академії Української Преси

#
«Мультимедійне онлайн-медіа «АУП-info»
(ідентифікатор в Реєстрі суб’єктів у сфері медіа: R40-00988)
envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right