Шахівниця пропаганди. Яку «партію» грає ворог

Російська пропаганда під час повномасштабного вторгнення в Україну набула більш агресивних форм. Інша риса – це системність пропаганди. Кожне повідомлення, кожна маніпуляція не з’являється в інформаційному просторі випадково чи хаотично. Це елементи загального великого пазла дезінформації. Як зрозуміти з яких частин він складається та яку небезпеку несе? 

Академія української преси разом з досвідченими експертами запропонувала студентам-журналістам опанувати засоби захисту від брехні. Онлайн-тренінг «Чорно-біла шахівниця пропаганди: від гамбіту до ендшпілю», який відбувся 1-2 листопада, мав інтерактивне спрямування, щоб учасники могли зрозуміти яку «партію» грає ворожа пропаганда. 

Чому війну в Україні пропаганда кремля називає «спеціальною воєнною операцією», Збройні сили України – «бойовиками, найманцями, націоналістичними загонами», демократично обрану владу – «київським режимом», допомогу союзників зброєю – «накачуванням зброєю»? 

Відповідь на це питання пояснив Олександр Гороховський, медіатренер, керівник фактчек-проєкту «БезБрехні», експерт зауважив: «Такі «вигадані» поняття, які ярликами навішуються на реальні факти, спотворюють їх зміст, створюють зовсім іншу картину подій, причин та наслідків війни. Щобільше, використовуючи саме таку «мову пропаганди» кремль змінює ролі сторін у цій війні – росія у такому «альтернативному» контексті – жертва, яка вимушена захищатися, а Україна – агресор, який спровокував рф на відповідні дії». 

Олександр переконаний, що саме тому варто наголошувати на таких, на перший погляд, «дрібних» елементах пропаганди, вивчати й аналізувати їх. Бо вони сьогодні несуть великі загрози й ризики для кожного українця та нашого суспільства в цілому.  

Сергій Штурхецький, голова Незалежної Медіа-Профспілки України відзначив, що одним з ключових аспектів нашої програми було зосередження на використанні технологій штучного інтелекту (ШІ). Під час заходу було розглянуто, як ШІ може бути використаний для створення фейкових матеріалів – deepfakes, синтезованих текстів, фото та відео, які важко відрізнити від справжніх. 

Сергій відзначив: «З іншого боку, ми також показали, як технології штучного інтелекту можуть стати потужним інструментом для фактчекінгу. Та все ж найбільшим нашим досягненням, на мою думку,  стало спільне з учасниками тренінгу викриття наративів російської пропаганди, що є особливо важливим у контексті війни, що триває. Під час дискусій відзначався високий рівень критичного мислення та професійних навичок, і тому є переконання, що наші «шахматисти» зможуть зробити  значний внесок у боротьбу з дезінформацією».

«Мультимедійне онлайн-медіа «АУП-info»
(ідентифікатор в Реєстрі суб’єктів у сфері медіа: R40-00988)
envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right