Шахівниця пропаганди. Як здобути перемогу у медіапросторі?

Що спільного між шахами та медіаграмотністю? Це здатність мислити самостійно. Аналізувати, зіставляти, сумніватися. 

Академія української преси разом з досвідченими тренерами розробила тематичну програму для студентів-журналістів, щоб убезпечити їх від ворожої пропаганди. 18-19 жовтня 50 учасників долучилися до онлайн-тренінгу «Чорно-біла шахівниця пропаганди: від гамбіту до ендшпілю».

У інтерактивній формі студенти дізналися якою «мовою» говорить пропаганда, яка істинна мета розповсюдження фейків, коли штучний інтелект може не тільки допомогти, але й нашкодити, чому ІПСО — це потужна цифрова небезпека. 

Російська пропаганда роками, якщо не десятиліттями, напрацьовувала і відшліфовувала методи і механізми пропаганди. На цьому тлі, аналіз інформаційних повідомлень дав змогу зафіксувати використання пропагандистської машиною кремля, так званих, матриць пропаганди. 

Студенти-журналісти дізналися, що матриці це універсальна інформаційна конструкція (а точніше дезінформаційна), яка може бути застосована в будь-яких умовах проти будь-якого об’єкту впливу: особи, країни, соціума, події. 

Олександр Гороховський, медіатренер, керівник фактчек-проєкту «БезБрехні», повідомив: «Такі матриці створюються на різні тематики, аби охопити якомога ширший спектр: політика, релігія, мова, історія, традиції, державний устрій, ідеологія. Фактично в цих «інформаційних матрицях» можна змінити лиш, наприклад, назву країни, час, певні сталі поняття і використати для обвинувачень протилежної сторони, чи виправдань своїх дій». 

Під час заходу, Олександр навів влучний приклад функціонування матриці: 

  • Меседж (а по суті – матриця) так званого очільника мзс рф лаврова в інтерв’ю ВВС 16 червня 2022 року. На запитання про вторгнення в Україну він відповів: «Вы знаете, мы не вторгались в Украину. Мы объявили специальную военную операцию, когда у нас уже не осталось ни одного способа объяснить Западу, что он занимается преступной деятельностью…»
  • А тепер спробуємо замість України поставити назву… іншої країни: «Вы знаете, мы не вторгались в… Грузию, Казахстан, Литву, Польшу… Мы объявили специальную военную операцию, когда у нас уже не осталось ни одного способа объяснить Западу, что он занимается преступной деятельностью…» 

Чи не правда, загальний зміст меседжу, а особливо дії країни-агресора і наслідки для згаданих країн – не зміняться. Ось таким чином працюють «матриці пропаганди» російської машини брехні.  

Сергій Штурхецький, голова Незалежної Медіа-Профспілки України відзначив: «Діалог зі студентами виявився вкрай цікавим та плідним. Понад 50 студентів-журналістів, активно брали участь у дискусії, ставили запитання і висували власні гіпотези. Від фейків ми дійшли до наративів, від наративів до ідей, які живлять це пропагандистське «дерево», що має досить небезпечні і токсичні плоди. Особливе зацікавлення у слухачів викликали технології штучного інтелекту, зокрема, застосування ШІ в журналістиці для перевірки фактів, аналізу великих баз даних». 

Вже відкрито набір на другий захід «Чорно-біла шахівниця пропаганди: від гамбіту до ендшпілю», який відбудеться 1-2 листопада. Всіх бажаючих запрошуємо: https://www.aup.com.ua/anonce/zaproshuiemo-na-onlayn-trening-dlya-stud/

«Мультимедійне онлайн-медіа «АУП-info»
(ідентифікатор в Реєстрі суб’єктів у сфері медіа: R40-00988)
envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right