Що спільного між шахами та медіаграмотністю? Це здатність мислити самостійно. Аналізувати, зіставляти, сумніватися.
Академія української преси разом з досвідченими тренерами розробила тематичну програму для студентів-журналістів, щоб убезпечити їх від ворожої пропаганди. 18-19 жовтня 50 учасників долучилися до онлайн-тренінгу «Чорно-біла шахівниця пропаганди: від гамбіту до ендшпілю».
У інтерактивній формі студенти дізналися якою «мовою» говорить пропаганда, яка істинна мета розповсюдження фейків, коли штучний інтелект може не тільки допомогти, але й нашкодити, чому ІПСО — це потужна цифрова небезпека.
Російська пропаганда роками, якщо не десятиліттями, напрацьовувала і відшліфовувала методи і механізми пропаганди. На цьому тлі, аналіз інформаційних повідомлень дав змогу зафіксувати використання пропагандистської машиною кремля, так званих, матриць пропаганди.
Студенти-журналісти дізналися, що матриці — це універсальна інформаційна конструкція (а точніше — дезінформаційна), яка може бути застосована в будь-яких умовах проти будь-якого об’єкту впливу: особи, країни, соціума, події.
Олександр Гороховський, медіатренер, керівник фактчек-проєкту «БезБрехні», повідомив: «Такі матриці створюються на різні тематики, аби охопити якомога ширший спектр: політика, релігія, мова, історія, традиції, державний устрій, ідеологія. Фактично в цих «інформаційних матрицях» можна змінити лиш, наприклад, назву країни, час, певні сталі поняття і використати для обвинувачень протилежної сторони, чи виправдань своїх дій».
Під час заходу, Олександр навів влучний приклад функціонування матриці:
Чи не правда, загальний зміст меседжу, а особливо дії країни-агресора і наслідки для згаданих країн – не зміняться. Ось таким чином працюють «матриці пропаганди» російської машини брехні.
Сергій Штурхецький, голова Незалежної Медіа-Профспілки України відзначив: «Діалог зі студентами виявився вкрай цікавим та плідним. Понад 50 студентів-журналістів, активно брали участь у дискусії, ставили запитання і висували власні гіпотези. Від фейків ми дійшли до наративів, від наративів — до ідей, які живлять це пропагандистське «дерево», що має досить небезпечні і токсичні плоди. Особливе зацікавлення у слухачів викликали технології штучного інтелекту, зокрема, застосування ШІ в журналістиці для перевірки фактів, аналізу великих баз даних».
Вже відкрито набір на другий захід «Чорно-біла шахівниця пропаганди: від гамбіту до ендшпілю», який відбудеться 1-2 листопада. Всіх бажаючих запрошуємо: https://www.aup.com.ua/anonce/zaproshuiemo-na-onlayn-trening-dlya-stud/