Навчитися критично мислити і навчити цьому своє оточення. Проєкт для тренерів з медіаграмотності

Критичне мислення — це ваш щит. Він викуваний рідкісним майстром — вами самими. Його функція — дати вміння самостійно обробляти інформацію ні на кого не посилаючись, і не беручи нічого на віру. Більшість людей не хочуть створювати щит, тому що не вірять у себе і не знають, з чого почати. 

Критичне мислення — це ваш меч. Його функція — захистити ваш розум, емоції, здоров'я в конфліктному середовищі, яке щодня зазнає критичних змін і втрат. 

Розвивати цю навичку — мислення в сучасному світі — завдання нелегке. Але якщо ви наважитеся, повірите в себе, то результат не змусить себе чекати. Ви навчитеся вирішувати задачі, вас перестануть турбувати другорядні питання, ви не будете панікувати від спожитої інформації. 

Академія української преси (АУП) протягом вересня 2023 реалізувала другий етап тренінгового проєкту «Протидія дезінформації в контексті російсько-української війни як інструмент подолання розриву довіри». Всі заходи були сфокусовані на підготовку тренерів з медіаграмотній, які поширять отримані знання іншим. 

Партнером АУП  у втіленні проєкту став Центр медіа- та цифрової грамотності Інституту медіа- та комунікаційних студій Вільного університету Берліна (Німеччина). 

«Навчити медіаграмотності один раз і назавжди неможливо. — переконана медіаекспертка, докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри соціальних комунікацій Маріупольського державного університету Тетяна Іванова. —

З розвитком критичного мислення удосконалюються і технології впливу на споживачів інформації. Особливо це актуально сьогодні — під час повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Кремлівська пропаганда, російські наративи та фейки, ІПСО та маніпуляції — все це спонукає нас бути пильними і тримати гідно свій фронт — інформаційний. Саме на це була спрямована програма підготовки тренерів», — доповнила експертка.   

Як підготуватися до тренінгу, що вивчити, отримати залучену аудиторію, зберегти зацікавленість групи та наділити учасників знаннями — це дізналися 105 активістів. За підсумками триденного навчання, вони отримали сертифікати та знання, які передадуть далі.

Сергій Штурхецький медіатренер, журналіст, голова Незалежної Медіа-Профспілки України, вважає, що медіаграмотність — це запорука життя: «Такі фрази довелося почути під час однієї із навчальних вправ, ініційованих самими ж учасниками та тренінгу», — сказав експерт і додав: 

«Під час війни загострюється важливість багатьох речей, а навички медіаграмотності стають іноді запорукою виживання у надскладних умовах. На тренінгах ми обговорювали методи боротьби з інфовкидами, тренерські інструменти, вплив штучного інтелекту та можливість поставити його на службу медіаграмотності. Впевнений, що той ентузіазм та майстерність, яку демонстрували учасники під час наших зустрічей, стануть запорукою цікавих і змістовних тренінгів, які вони невдовзі проведуть».

«Особливості українців — обговорювати та дискутувати, але залишатися критичним до російських фейків, — вважає медіатренер, викладач Інституту журналістики КНУ імені Тараса Шевченка Андрій Юричко. — Немає сенсу розбирати де в російських новинах брехня, а де правда, якщо вся суть російської інформполітики полягає у заплутуванні і обманюванні українців. АУП дає механізми та інструменти щодо визначення пропаганди, протидії їй та застосування критичного мислення у житті».

 

Які думки у наших учасників?

  • «Сьогодні, на жаль не все, що називається «тренінгом», таким і є в реальності. Я дякую за дійсно «тренінг для тренерів», актуальність теми, практичний інструментарій і професіоналізм тренерів протягом трьох медіаднів. Завдяки майстерності тренерів, я мала змогу активно включитись у роль ведучого, експерта, редактора чи журналіста та представляла разом з командою свої проєкти іншим колегам. Активне спілкування у групах давало можливість невимушено дійти спільного рішення чи висновку, який сприяв розвитку чи набуттю необхідних навичок з інфомедійної грамотності», — (с) Юлія Зоря, Черкаси.

 

  • «Разом із ракетами окупанти атакували нас фейками, маніпуляціями, чутками та всіляким інформаційним непотребом. Навіть ті, хто вважав себе стійким до інфовкидів, поширювали сумнівні новини. Була радісна, коли отримала лист з повідомленням, що можу долучитися до тренінгового проєкту. Скільки теплих миттєвостей  пережито за всього три дні! Коли починаєш заглиблюватися в те, чим займаєшся, розумієш, наскільки пощастило стати частинкою такої важливої діяльності. Дякую чудовим тренерам, які щедро поділилися знаннями та досвідом. Медіаграмотність актуальна, а наше завдання — навчитися бути медіаграмотними і навчити своє оточення. Борімося не тільки з ракетами, а й з фейками», — (с) Наталія Пономаренко, Суми.

 

  • «У період жорстокої війни, війни демократичних принципів і тоталітаризму, війни не лише за території, а й за мізки. Мені вкотре пощастило навчатися у професіоналів. Щиро вдячна АУП за організацію навчального тренінгу. Фахові тренери навчали як захищатися від прямих і прихованих впливів медіа, навчали вирізняти пропагандистські меседжі та вибудовувати альтернативні наративи забезпечували бронижелетом для протистояння інформаційній зброї агресора», — (с) Оксана Рудь, Луцьк. 

 

А у вас є щит та меч у вигляді критичного мислення?

* Центр медіа- та цифрової грамотності (CeMIL) при Вільному університеті Берліна є частиною Інституту медіа- та комунікаційних студій та володіє найсучаснішою експертизою в галузі медіаграмотності. Має багаторічний досвід проведення тренінгів і досліджень з журналістами та науковцями з питань комунікації зі східноєвропейських країн. Він також успішно керував іншими проектами в рамках попередніх раундів Східноєвропейських програм партнерства.

«Мультимедійне онлайн-медіа «АУП-info»
(ідентифікатор в Реєстрі суб’єктів у сфері медіа: R40-00988)
envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right