Досвід говорить – зростання певних загроз та викликів часто стає рушієм до розробки ефективних засобів протидії. Швидка зміна потужності та досконалості інструментів спотворення інформації та впливу на громадську думку у сьогоднішньому медіапросторі підштовхує до створення осучаснених елементів нейтралізації цих явищ, вдосконаленню процесу оволодіння даними навичками.
Експериментуючи з новими форматами тренінгів з медіаграмотності, наші фахівці не раз наголошували, що висока мотивація, глибоке занурення в тему, здоровий азарт – одні з ключових факторів успішного зростання паростків критичного мислення, рефлекторної реакції на перевірку інформації. Особливо це стосується тих, хто зараз лише оволодіває навичками журналістики, соціальних комунікацій.
Тому вже вкотре, відходячи від стандартних шаблонів, ми пробували на життєздатність новий тренінговий формат – «Факчтек-Хогвардс. Філософські камені сучасного факчекінгу та медіаграмотності».
Тренінг проходив у Національному університеті «Острозька Академія» завдяки підтримці Академії Української преси та НДГО N-оst (Німеччина). Спікери-хедлайнери заходу – Андрій Коваленко (АУП) та Олександр Гороховський (фактчек-проект «БезБрехні»).
Ключовий елемент тренінгу – навчання за принципом командного змагання буквально від початку заходу. Тематика «Гаррі Поттера» була застосована і як розважальний елемент, і одночасно як фоновий маркер – «ми все ж таки зібралися вчитися новому».
Учасники, об’єднані у чотири команди, випробовували свою кмітливість, тестували знання та перевіряли навички з фактчеку і медіаграмотності протягом всього тренінгу. Кожна підтема, освоєння якої мало формат дискусії, семінару, завершувалася практичним завдання. За успішне його виконання команди отримували свої «філософські камені» – від трьох до п’яти у залежності від складності практичної задачі. Крім того, команди мали змогу заробити додаткові «камені» і під час семінарських частин – за активну участь кожного з її членів. Такий прийом виявився потужним стимулом – атмосфера заходу була надзвичайно жвава. За сумою накопичених «філософських каменів» по завершенню тренінгу була обрана команда-переможець.
Проте головне не перемога, а позитивний, відкритий до засвоєння знань та навичок настрій учасників. Так, це був лише пілотний тренінг, але він дав підґрунтя для вдосконалення даного формату, що показав свою високу ефективність.