Практична медіаграмотність для бібліотек / Власюк О.В, Потапова В.І., Срібна І. / За редакцією Волошенюк О. В., Іванова В.Ф. — Київ : АУП, ЦВП, 2019. — 61 с.
ISBN 978-617-7370-00-9
Цей посібник для бібліотекарів, які опікуються впровадженням медіаосвіти та медіаграмотності. Розробки занять та вправ можуть бути використані під час бібліотечних медіауроків, занять медіаклубів, гуртків юних журналістів тощо.
У 2014 році Академія української преси вперше почала працювати із бібліотеками в царині медіаосвіти і медіаграмотності, тому що було усвідомлення того, що місія сучасної бібліотеки – допомагати своїм дорослим, юним і навіть наймолодшим читачам вчитися компетенто споживати будь-які повідомлення в мас-медіа та вміти створювати свій власний медіапродукт стрімко постала на вимогу часу. Як і те, що сьогодні медіаграмотність – життєво необхідна навичка в контексті російської інформаційної агресії. Інформаційно-пропагандистська війна Росії проти України внесла істотні зміни до мотивації та змісту медіаосвіти. З фокусом — на формування навичок критичного мислення та імунітету до маніпуляцій громадською свідомістю та пропаганди.
Українське суспільство потребує розширення доступу до навичок формування медійної та інформаційної грамотності в умовах пропагандистсько-психологічних війн. Бібліотеки є тими установами, які мають всі можливості для того щоб долучитись до формування медіаграмотного споживача і, таким чином, формувати і для себе нову компетентність та новий імідж для аудиторії.
Ми пропонуємо вам серію розробок занять і вправ, які, на нашу думку осучаснять процес впровадження медіаосвіти, привнесуть в неї інтерактивні елементи.
Ірина Срібна із Херсонської обласної бібліотеки ім. Дніпрової Чайки пропонує створити максимально реалістичну подію – «Вибори до парламенту Фентезі» та занурить учасників у виборчу кампанію і безпосередньо у виборчий процес. Літературна основа гри-імітації – твори Дж.Р.Р.Толкіна «Гобіт» і «Володар перснів». З тим, щоб розвивати в учасників заходу уміння працювати в групі, навички критичного мислення, уміння аналізувати інформацію, розпізнавати фейки, джинсу, пропаганду, дезінформацію та маніпуляції в медіа.
Тетяна Іванова, тренер із медіаграмотності із винятковим досвідом та Олег Власюк (Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти) впорядкували «Завдання, ігри та вправи в арсеналі тренера з медіаграмотності», позаяк сьогодні - одна з ключових основ сучасної освіти, зокрема дорослих, – її інтерактивність, тобто залучення в освітній процес кожного з учасників через різні види практичної діяльності. Така діяльнісна та, головне, практикоорієнтована залученість може бути досягнута через виконання вправ, розгляд та аналіз випадків із власного життя тренера або учасників, через ігрову діяльність у вигляді ігор-симуляторів, рольових ігор, ігор-розминок (криголами/айсбрейкери, енерджайзери). Вона покликана підштовхнути учасника навчання/тренінгу до активного залучення в роботу.
Ключовим поняттям медіаграмотності є критичне мислення – це комплекс усвідомлених дій і навичок, які ми застосовуємо, коли оцінюємо інформацію, достовірна вона чи містить маніпуляції. Валентина Потапова, тренер із медіаграмотності пропонує завдання, які дозволять опанувати навички критичного мислення, насамперед в сфері аргументації.
Фактчекінг набуває все більшого значення в сучасному комунікативному середовищі, поляризованому і схильному до популізму. Соціальні медіа та комунікаційні технології зробили можливим те, що безпідставні претензії поширюються, мов лісова пожежа. Результат – те, що і соціальні медіа, і традиційна журналістика стали інструментом спланованих інформаційних операцій (або навіть так званої гібридної війни). Ми пропонуємо вам досвід фінської школи, де бібліотеки з 2006 року — є визнаним медіаосвітнім середовищем.
Шановні бібліотекарі! Давайте спільно зробимо так, щоб громади, а особливо молоді люди, які знаходяться в процесі формування цінностей, отримати доступ до медіаосвіти, а отже і до демократичних цінностей.
Книга доступна лише в електронному варіанті
Виготовлення цього посібника стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю авторської групи та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.