Медіаграмотність: вперед до змін!

29-31 жовтня 2018 року Академія української преси за підтримки DW Akademie провела  3-денний тренінг-інтенсив з підготовки тренерів з медіаграмотності, який відбувся неподалік Києва у готельному комплексі «Пуща Лісова».

Розпочала роботу з майбутніми тренерами Олена Тараненко, завідувачка кафедри журналістики Донецького національного університету імені Василя Стуса. Учасники разом з тренером перевірили на практиці як створюються газети та як, залежно від приналежності медіа, обираються акценти у тій чи іншій події. Також заглибилися в складні, але надзвичайно цікаві технології декодування телевізійної інформації. Тренер продемонструвала залежність смислів від політики каналу, від його власника та редакційної стратегії, і коди формування ціннісних орієнтирів аудиторії, і маніпуляції символами, емоціями та узагальненнями. Здавалося б, відомі і непомітні речі відкривалися в новому ракурсі, учасники навчалися протидіяти автоматизму сприйняття різної інформації.

Окрім того, учасники в ігровій формі впевнилися в неможливості 100% повної і точної передачі інформації від комуніканта до комуніката. Практичні вправи, ігрові форми поглибленого знайомства та медіаосвіти, плідний обмін тренерським і викладацьким досвідом перемежовувалися з теоретичним навчанням, палкими та зацікавленими були дискусії та полеміка, через які народжувалася істина медіаграмотності. 

Другого дня в рамках тренінгу з учасниками працював Олександр Гороховський, головред фактчекінгового проекту «Без брехні», журналіст розповів учасникам про фактчек, об’єкти, що підлягають його перевірці. Про різницю між вертифікацією та фактчекінгом учасники дізналися не лише зі слів тренера, а й на практиці, провівши верифікацію даних та процедуру фактчеку на прикладі казки про Колобка. Також перевіряли помітні, приховані та другорядні деталі на прикладі фото з Пізанською вежею.  

Навчання з Тетяною Івановою, тренером, медіаекспертом, доктором педагогічних наук, професором, керуючим партнером Академії української преси  відбувалося у крeативній та інтeрактивній формі з малюнками, прeзeнтаціями, командною роботою. Учасники отримали цінні поради про тe, що в аудиторії важливо забeзпeчити живe спілкування, працювати з учасниками адрeсно. Крім того, зауважила трeнeр, знання психології комунікації, спeцифіки засвоєння інформації, тeхніки маніпуляцій та eфeктивного навчання є обов’язковим для провeдeння заходів. Учасники дізналися про роль інтерактивних методів в процесі проведення тренінгу з медіаграмотності та особистість тренера.

Марина Ячменик, аспірантка Сумського державного університету імені А.С. Макаренка прокоментувала у соціальній мережі участь у заході наступним чином: «Триденний тренінг для тренерів із медіаграмотності порадував новими методами, прийомами, формами шляху до оволодіння надсучасного сприйняття поняття медіаграмотність. Завдяки кваліфікованим тренерам Тетяні Івановій, Олені Тараненко, Олександру Гороховському – цей шлях видався нам, учасникам тренінгу, надзвичайно захоплюючим, корисним, інформативним. Тренери вчили не боятися виходити за межі буденного сталого сприйняття речей, не бути «сліпими кошенятами» під час перебування у світі хаосу інформації, не боятися шукати першоджерела, не забувати про медіагігієну, критично та медіаграмотно бути не тільки медіаспоживачем, розрізняючи пропаганду та маніпулятивну брехню, а й формувати аргументоване власне бачення подій та уміти створювати якісний медіапродукт! Колосальний досвід глибоко шанованих тренерів (не лише в Україні), а й далеко за межами різних континентів, допоможе нам, учителям, викладачам, бібліотекарям грамотно увести медіаосвітні категорії (медіаосвіта, медіаграмотність, засоби медіа, інтерактив, фактчек, маніпуляція) у різні сфери професійної діяльності та сприятиме у проведенні вже власних тренінгів для різних цільових груп населення. Дякуємо тренерам за створену атмосферу взаємодії та взаєморозуміння у групі, за уміння об’єднувати, а не ділити! І, окремо – Тетяні Івановій за надміцну енергію, яка змушує мінятися, рухатися вперед та неперевершену майстерну подачу матеріалу; за той рівень Майстра, коли глибоко шанований науковець руйнує стереотипи сталого образу тренінгу; де головне, щоб було цікаво, а отже і дієво, а тому можна присісти і на підлогу, як у пісочницю, щоб «докопатися» до істини, і обклеїти щойно створеними ідеями усі стіни залу; Олені Тараненко за інтерактив, за можливість подивитися на медіаграмотність «із середини»; Олександру Гороховському за відвертість та розуміння того, що верифікація це все-таки елемент фактчеку! Хочеться побажати тренерам активно продовжувати робити світ медіаграмотнішим, а ми у цьому допоможемо! Тож бути медіаграмотним – це вже стиль життя! Вперед до змін!».

Академія Deutsche Welle є провідною організацією Німеччини для розвитку міжнародних засобів масової інформації. Консультанти і тренери підтримують вільні і незалежні медіа з 1965 року. Організація пропонує міжкультурні та професійні навчальні семінари, програми і стажування для майбутніх журналістів. DW Академія також розробила магістерську програму «Міжнародні Медіа Студії», яка поєднує у собі навчання з розвитку ЗМІ, управління медіа, журналістики та комунікації.

«Мультимедійне онлайн-медіа «АУП-info»
(ідентифікатор в Реєстрі суб’єктів у сфері медіа: R40-00988)
envelopetagclockmagnifiercrosschevron-uparrow-leftarrow-right